لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

«افزایش مجازات اعدام در سراسر جهان»


ایران بعد از چین دومین کشوری در جهان است که تا این اندازه مجازات اعدام را اجرا می کند.
ایران بعد از چین دومین کشوری در جهان است که تا این اندازه مجازات اعدام را اجرا می کند.

براساس گزارش سالانه ای که از سوی یک گروه مخالف مجازات اعدام در روز پنج شنبه منتشر شده است، تعداد افرادی که در سال ۲۰۰۶ با مجازات اعدام کشته شده اند، در مقایسه با دو سال قبل بیشتر بوده است و ایران نیز کماکان در میان کشورهای جهان، از نظر تعداد اعدام های سالانه، دوم است.


براساس گزارش سالانه گروه «به قابیل دست نزنید»، درسال گذشته پنج هزار و ۶۲۸ نفر در سراسر جهان با حکم اعدام کشته شده اند که ۵۰۰۰ نفر از آنها فقط در چین اعدام شدند.


گروه «به قابیل دست نزنید» که در رم مستقر است، دلیل افزایش شمار اعدام ها در جهان در سال ۲۰۰۶ را «اجرای مجدد این شیوه مجازات در برخی کشورها» در این سال عنوان کرده است.


این گزارش می افزاید: «اگرچه روند تدریجی مبارزه با مجازات اعدام در جهان ادامه دارد و تعداد کشورهایی که همچنان این مجازات را اجرا می کنند از ۵۴ کشور در سال ۲۰۰۵ به ۵۱ کشور در سال ۲۰۰۶ رسیده است، اما شمار کشورهایی که در سال ۲۰۰۶ این شیوه مجازات را اجرا کردند در مقایسه با سال ۲۰۰۵ بیشتر شده و از ۲۴ کشور به ۲۷ کشور افزایش یافته است.»


نتایج این گزارش نشان می دهد که شمار اعدام ها در جهان رو به افزایش است. در سال گذشته میلادی حداقل پنج هزارو ۶۲۸ نفراعدام شدند، در حالی که در سال ۲۰۰۵ شمار اعدامی ها درسراسر جهان پنج هزارو ۴۹۴ نفر بود و در سال ۲۰۰۴حدود پنج هزارو ۵۳۰ نفر با این شیوهکشته شدند.


بیشترین تعداد اعدام ها در جهان مانند سال های گذشته درچین صورت گرفته است، به طوری که بر اساس گزارش های تایید شده از سوی مقامات رسمی تنها در سال ۲۰۰۶ حدود ۵۰۰۰ نفر در این کشور اعدام شده اند.


این در حالی است که در گزارش های غیر رسمی تعداد اعدام ها در چین را سالانه ۸۰۰۰ نفر تخمین زده می شود.


  • «اگرچه روند تدریجی مبارزه با مجازات اعدام در جهان ادامه دارد و تعداد کشورهایی که همچنان این مجازات را اجرا می کنند از ۵۴ کشور در سال ۲۰۰۵ به ۵۱ کشور در سال ۲۰۰۶ رسیده است، اما شمار کشورهایی که در سال ۲۰۰۶ این شیوه مجازاترا اجرا کردند در مقایسه با سال ۲۰۰۵ بیشتر شده و از ۲۴ کشور به ۲۷ کشور افزایشیافته است.»
گزارش سالانه گروه «به قابیل دست نزنید»

براساس گزارش گروه «به قابیل دست نزنید» ایران ردیف دوم کشورهای اجرا کننده مجازات اعدام را


دارد و شمار اعدامی ها در ایران در سال گذشته نسبت به سال ۲۰۰۵ دو برابر شده و از ۱۱۳ نفر به ۲۱۵ نفر رسیده است.

تعداد اعدام ها در پاکستان نیز نسبت به سال گذشته تقریبا دو برابر شده و از ۴۲ نفردر سال ۲۰۰۵ به ۸۲ نفر در سال ۲۰۰۶ رسیده است.


گروه «به قابیل دست نزنید» می گوید که هر دو کشور ایران و پاکستان بر خلاف میثاق های حقوق بشر سازمان ملل متحد در سال گذشته اقدام به اعدام کودکان زیر ۱۸ سال کردند.


ایالات متحده آمریکا تنها کشور قاره آمریکا است که همچنان مجازات اعدام را اجرا می کند.


در سال ۲۰۰۶، آمار مجازات اعدام در آمریکا ۵۳ نفر بوده که در مقایسه با سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۴ که این تعداد به ترتیب ۶۰ و ۵۹ نفر بوده، اندکی کمتر شده است.


گروه «به قابیل دست نزنید» روز پنج شنبه، جایزه افتخاری سالانه خود را به پل کجم، رییس جمهوری رواندا به پاس تلاش های وی برای پایان دادن به مجازات اعدام در این کشور اهدا کرد.


چندی پیش در سال جاری میلادی، مقامات رسمی رواندا به تشویق کشورهای غربی محکومین به اعدام به دلیل واقعه نسل کشی در این کشور را عفو کردند.


رواندا همچنین قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای پایان دادن به مجازات اعدام در سراسر جهان را امضا کرد.


گروه «به قابیل دست نزنید» می گوید که اعتقاد دارد قطعنامه سازمان ملل متحد که در سال های گذشته با شکست رو به رو شده، اکنون برای تصویب از حمایت کافی برخوردار است.


ایتالیا که مقر گروه «به قابیل دست نزنید» در آن قرار دارد، از فعال ترین کشورهای جهان برای مقابله با مجازات اعدام نیز محسوب می شود.


XS
SM
MD
LG