لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

ادامه جست و جو برای یافتن عوامل سقوط هواپیمای تایلندی


تلاش برای شناسايی قربانيان سانحه همچنان ادامه دارد
تلاش برای شناسايی قربانيان سانحه همچنان ادامه دارد

مقامات رسمی تایلند اعلام کردند که احتمالا اشتباه خلبان و از کارافتادن سیستم تشخیص هوای هواپیما در کنار شرایط جوی نامساعد علت سقوط هواپیمای تایلندی در جزیره پوکت بوده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که پیشتر اعلام شده بود که علت سقوط هواپیما وضعیت جوی نامساعد و بادهای شدید بوده است، در اظهار نظرهای تازه گفته می شود که احتمالا سیستم تشخیص بادهای خطرناک هواپیما در زمان وقوع حادثه کار نکرده است.


با این حال کارآگاهان، عواملی چون اشتباه خلبان یا برج مراقبت و یا هر دو را نيز مورد توجه قرار داده اند.


سقوط این هواپیما در روز یکشنبه گذشته موجب کشته شدن ۸۹ تن از سرنشینان آ ن شد. گفته می شود حدود پنجاه نفر از مسافران هواپيما خارجی بوده اند.


رییس اداره هوانوردی تایلند می گوید: «خلبان در حالی که به فرودگاه جزیره پوکت نزدیک می شد، چرخ های هواپیما را بازکرده بود، اما به دلیلی که هنوز روشن نشده دوباره آنها را می بندد. خلیبان قصد داشته دوباره اوج بگیرد که تصادف رخ می دهد. هنوز هویت ۳۰ نفر از قربانیان این حادثه شناسایی نشده است.»


پلیس علت تاخیر در شناسایی اجساد را سوختگی بیش از حد آنها اعلام کرده است.


روز گذشته، دبیر اول سفارت ایران در تایلند اعلام کرد که هویت ۱۸ نفر از قربانیان ایرانی این حادثه مشخص شده است و شش نفر دیگر از مسافران ایرانی این هواپیما که زنده مانده اند، در بیمارستان بستری هستند.


مقامات مسئول تایلند اعلام کرده اند که تا زمانی که هویت تمامی قربانیان حادثه مشخص نشوند اجازه انتقال اجساد به کشورهایشان داده نخواهد شد.


این هواپیمای مسافربری ارزان قیمت، حامل ۱۲۳ مسافر بود.


قربانیان این حادثه را شهروندان ۱۰ کشور مختلف از جمله ایران، آمریکا، استرالیا، انگلستان، فرانسه، آلمان، ایرلند، اسرائیل، سودان و تایلند تشکیل می دهند.


به گفته مقامات تایلندی، تایلند با ۳۶ نفر و ایران با ۱۸ نفر بیشترین شمار قربانیان این حادثه را دارند.


نام نه فرانسوی، هشت انگلیسی، شش اسرائیلی، پنج آمریکایی و چهار ایرلندی نيز در میان قربانیان خارجی این حادثه به چشم می خورد.


به گفته مقامات پلیس، «بیشتر قربانیان تایلندی و خلبان اندونزیایی این هواپیما توسط خانواده های خود شناسایی شده اند.»


همکاری ایران و اسراییل؟


در حاشیه خبرهای این سانحه، از جمله موضوعاتی که در رسانه های جهان بازتاب داشت، «همکاری ایران و اسراییل» در کشف هویت قربانیان بود که با گزارش هایی ضد و نقیض همراه شد.


خبرگزاری فرانسه به نقل از صفدر شفیعی؛ دبیر اول سفارت ایران در تایلند نوشته است: «وظیفه انسانی حکم می کند که برای کمک به حل هر چه زودتر این مسئله کمک کنیم.»


همچنین در گزارش این خبرگزاری، یاکی اود، سرپرست پلیس اسراییل در جنوب آسیا نیز گفته است: «در شرایطی این چنینی باید اختلاف نظرها را کنار گذاشت.»


اما ساعتی پس از انتشار این گزارش ها در رسانه های بین المللی، محسن پاك آيين‌، سفير ایران در تايلند در مصاحبه ای با خبرگزاری فارس، همكاری نمایندگان دولت های ایران و اسراییل را برای شناسایی هويت اجساد ایرانیان این حادثه تکذیب کرد.


به گفته مقامات پلیس تایلند، ماموران در انتظار اطلاعات از خانواده های سرنشینان هواپیما و نیز در تماس با سفارتخانه های آنها هستند تا در مورد قربانیان مدارک بیشتر ازجمله، اثر انگشت، آزمایش دی ان ای و سایرمدارک لازم را به دست آوردند.
XS
SM
MD
LG