لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۶

اندونزی احتمالا از اوپک کناره گیری می کند


بحران صنعت نفت اندونزی در این سال ها همواره عمیق تر شده است. عکس از AFP از شهر جاکارتا
بحران صنعت نفت اندونزی در این سال ها همواره عمیق تر شده است. عکس از AFP از شهر جاکارتا

سوسيلی بامبانگ يودهوينو، رييس جمهوری اندونزی، روز سه شنبه اعلام کرد که اين کشور در حال بررسی کناره گيری از سازمان اوپک است، چرا که اين کشور ديگر چون گذشته یک صادرکننده واقعی نفت نیست.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در يک سخنرانی سراسری در تلویزيون گفت: «چشمه های ما در حال خشک شدن هستند.»


وی تاکيد کرد که در حالی که توليد داخلی نفت اندونزی به کمتر از يک ميليون بشکه در روز رسيده، اين کشور نيازمند آن است تا بر روی «افزايش توليد داخلی» تمرکز کند.


رييس جمهوری اندونزی افزود: «دولت از روز دوشنبه بحثی عمومی را درباره عضويت در اوپک يا کناره گيری از اين سازمان آغاز کرده است.»


کشور ۲۳۵ ميليون نفری اندونزی، تنها کشور آسيای جنوب شرقی است که در سازمان اوپک عضو است. با اين حال اندونزی سال ها است که خود نفت را برای تامين نيازهايش وارد می کند.


به نوشته آسوشيتدپرس، «فساد مالی و سيستم قانونی ضعيف» موجب شده تا شرکت های بزرگ نفتی از سرمايه گذاری در صنعت نفت اندونزی وحشت داشته باشند و دهه ها است که ميزان سرمايه گذاری های نفتی در اين کشور رو به کاهش است.


اندونزی زمانی در ميانه دهه ۹۰ ميلادی تا روزانه يک ميليون ۵۰۰ هزار بشکه نفت صادر می کرد. اما در حال حاضر به رغم گرانی بی سابقه نفت در بازارهای جهانی توليد نفت اندونزی رو به کاهش است.


همزمان با رکوردهای تازه برای قيمت نفت، رکورد کاهش صادرات اندونزی نيز شکسته شده است و ماه گذشته ميلادی ميزان اين صادرات به ۸۶۰ هزار بشکه در روز رسيد.


به گفته آقای يودهوينو، افزايش دوباره ميزان صادرات نفت اين کشور «شايد به يک تا سه سال» زمان نياز داشته باشد.


اين نخستين بار نيست که دولت اندونزی موضوع کناره گيری از سازمان کشورهای صادرکننده نفت را مطرح می کند. اما سال گذشته مشاوران اوپک از دولت اندونزی خواستند که در اين سازمان بماند تا از حمايت اعضای آن، به ويژه توليدکنندگان قدرتمند نفت جهان در حاشيه خليج فارس بهره ببرند.


سازمان کشورهای صادرکننده نفت، يک سازمان همکاری بين دولت ها است که در سال ۱۹۶۰ ميلادی، توسط کشورهای ايران، عربستان سعودی، عراق، کويت و ونزوئلا بنيان گذاشته شد. اندونزی در سال ۱۹۶۲ ميلادی به اوپک پيوست.


نفت رکورد شکن


همزمان در روز سه شنبه اعلام شد که قيمت نفت بار ديگر به رکوردی تاريخی رسيده و نزديک به ۱۲۱ دلار به ازای هر بشکه معامله شده است.


خبرگزاری فرانسه گزارش داد که در بازار نفت نيويورک، نفت شيرين سبک برای تحويل در ماه ژوئن، بشکه ای ۱۲۰ دلار و ۹۳ سنت معامله شده است که در تاريخ خريد و فروش نفت، رکوردی تازه محسوب می شود.


آخرين گزارش ها از سبد نفتی اوپک نيز حاکی است که نفت اين سازمان در فاصله ۴۸ ساعت، بيش از چهار دلار افزايش يافته است.


به گزارش خبرگزاری شانا – ارگان رسمی وزارت نفت ايران – روز دوشنبه قيمت نفت اوپک به ۱۱۱ دلار و ۶۰سنت رسيد.


بر اساس اطلاعيه دبيرخانه اوپک، قيمت نفت اين سازمان در روز جمعه ۱۰۶ دلار و ۹۹ سنت بود.


«سبد نفتی اوپک» ۱۲ نوع مختلف نفت خام اعضای اين سازمان را در بر می گيرد و نفت خام ايران نيز يکی از ۱۲ نوع محسوب می شود.


XS
SM
MD
LG