لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۸

«مظنون به ترور رهبران کرد با جلال طالبانی دیدار کرده بود»


ر تاريخ ۱۳ ژوئن سال ۱۹۸۹، عبدالرحمن قاسملو رهبر حزب دمکرات کردستان ايران به همراه عبدالله قادری آذر قائم مقام حزب و فاضل رسول، در جريان ملاقاتی با نمايندگان حکومت ايران به قتل رسيدند.
ر تاريخ ۱۳ ژوئن سال ۱۹۸۹، عبدالرحمن قاسملو رهبر حزب دمکرات کردستان ايران به همراه عبدالله قادری آذر قائم مقام حزب و فاضل رسول، در جريان ملاقاتی با نمايندگان حکومت ايران به قتل رسيدند.

يک روز پس از انتشار خبر تاييد نشده حضور عامل ترور رهبران کرد در سال ۱۹۸۹ ميلادی، در ميان بازداشت شدگان ايرانی شهر اربيل، يک روزنامه نگار محلی در مصاحبه با راديو فردا گفت که بنا به گزارش رسانه های کردی، فردی همنام با مظنون ترور رهبران کرد، تا يک روز پيش از حمله نيروهای آمريکايی در کردستان عراق حضور داشته و حتی با جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق نيز ديدار کرده است.

ريبوآر کريم ولی، روزنامه نگار ساکن اربيل، در مصاحبه با نيما تمدن از راديو فردا، ضمن بيان اين خبر تاکيد کرد:«مشخص نيست که اين فرد در ميان بازداشت شدگان ايرانی بوده يا نه.»

رسانه های اتريشی از شخصی به نام «محمد جعفری صحرارودی» به عنوان يکی از مظنونين ترور رهبران کرد در وين نام برده اند و چنانکه روزنامه رسمی اتحادیه میهنی کردستان عراق، يک روز پيش از بازداشت ايرانيان در اربيل گزارش داده بود، شخصی به نام «محمد جعفری»، با عنوان «فرستاده مجمع تشخيص مصلحت نظام» با مقام های عراقی از جمله جلال طالبانی و مسعود بارزانی ديدار کرده است.

«شايعه تاييد نشده»

گزارش «بازداشت عامل ایرانی ترور رهبران کرد توسط نیروهای آمریکایی»، نخستين بار از سوی راديوی دولتی اتريش منتشر شد. اين راديو، منبع خبر خود را فاش نکرد.

همزمان ماريا برگر سخنگوی وزارت دادگستری اتريش گفت: «اطلاعات در اين زمينه فعلا بر پايه شايعات تاييد نشده استوار است.»

در عين حال خانم برگر گفت در صورت تاييد خبر، وزارت دادگستری اتريش، بر استرداد اين شخص «به طور بسيار جدی» پا خواهد فشرد.

به نوشته روز نامه در استاندارد، چاپ اتريش، سه عامل قتل عبدالرحمن قاسملو، رهبر حزب کردستان ايران، در سال ۱۹۸۹ ميلادی، تحت تعقيب بين المللی قرار دارند.

هفت روز پيش

هفت روز پيش، ارتش آمريکا به يک دفتر دولت ايران در اربيل حمله کرد. در اين حمله شش نفر بازداشت شدند که يکی از آنها، ساعتی بعد از بازداشت آزاد شد.


ايران در اين مدت بارها خواستار آزادی بازداشت شدگان شده و گفته است که اين افراد «مصونيت ديپلماتيک» داشتند، اما مقام های عراقی و آمريکايی می گويند که بازداشت شدگان از چنين مصونيتی برخوردار نيستند.

با اين حال حسن کاظمی قمی، سفير جمهوری اسلامی ايران در بغداد روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق به او اطمينان داده و خوشبين است که ۵ ايرانی بازداشت شده، به زودی آزاد شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفير ايران در بغداد از آنچه رفتار «شرافتمندانه» دولت عراق ناميد قدردانی کرد و گفت «کشور عراق، جای تسويه حساب ايران با هيچ کشوری نيست.»

به گفته حسن کاظمی قمی، سفير جمهوری اسلامی در بغداد «ربودن ديپلمات های ايرانی، هيچ تاثيری در روابط ايران و عراق نمی گذارد.»

به رغم انتشار شايعاتی درباره هويت بازداشت شدگان، هنوز نيروهای آمريکايی در عراق، هيچ اطلاعاتی درباره اين افراد منتشر نکرده اند و هويت اصلی آنها، کماکان در ابهام قرار دارد.


XS
SM
MD
LG