لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۱

فلسطینی ها و منافع ایران


«عدم دستيابی نخست وزير تشکيلات خودگردان فلسطين به کمک مالی اعراب، نوعی شکست برای وی و گروه حماس شمرده خواهد شد.»
«عدم دستيابی نخست وزير تشکيلات خودگردان فلسطين به کمک مالی اعراب، نوعی شکست برای وی و گروه حماس شمرده خواهد شد.»

دکتر داوود هرمیداس باوند، استاد روابط بین الملل می گوید سفر روز پنج شنبه اسماعیل هنیه به تهران، به تلاش ایران برای پر رنگ تر کردن نقش خود در خاورمیانه کمک خواهد کرد.


اسماعيل هنيه، نخست وزير تشکيلات خودگردان فلسطين، روز پنجشنبه ۱۵ آذر وارد تهران شد. دکتر داوود هرمیداس باوند استاد روابط بين الملل و تحليل گر سياسی، سفر آقای هنیه را در راستای تلاش تهران برای اهميت بخشیدن به نقش جمهوری اسلامی ايران در خاورميانه، ارزیابی می کند.


آقای هرمیداس باوند، در مصاحبه با راديو فردا با اشاره به اينکه مهم ترين مشکل تشکيلات خودگردان فلسطينی در حال حاضر مشکل مالی است، می گوید : «با قطع کمک های مالی اتحاديه اروپا، آمريکا و حتی اسراييل، تشکيلات خودگردان توان پرداخت دستمزد کارکنانش را هم ندارد.»


به گفته آقای هرمیداس باوند اگر کشورهای عربی پرداخت کمک مالی به دولت اسماعیل هنیه را برعهده گرفته باشند، می توان آن را به معنای نوعی اعتبار سياسی بيشتر برای حماس « در رويارويی با سازمان الفتح ارزیابی کرد».


او می افزاید این اتفاق می تواند موقعیت هنیه در منطقه و جهان نیز بهبود بخشد و « در اين صورت، می توان سفر دوره ای اسماعيل هنيه را موفقيت آميز به حساب آورد.»


با اين حال، به عقيده اين استاد روابط بين الملل و تحليلگر سياسی درايران عدم دستيابی نخست وزير تشکيلات خودگردان فلسطين ی به کمک مالی اعراب، نوعی شکست برای وی و گروه حماس به شمار خواهد رفت.


دکتر داوود هرمیداس باوند همچنین بر اين موضوع تاکيد می کند که کشورهای عربی، در شرایط موجود، کمک های خود را منوط به تشکيل دولت وحدت ملی خواهند کرد .


او می گوید: « کشورهايی مانند عربستان سعودی و مصر شديدا خواستار آن هستند که وحدت ملی ميان فلسطيني ها که مورد نظر محمود عباس ریيس تشکيلات خودگردان فلسطين ی است ، برقرار شود. ضمن آن که آن ها خواستار شناسايی اسراييل توسط گروه حماس هستند.»


با اين همه، به اعتقاد این تحلیل گر، بيش از شناسايی اسراييل ، کشورهای عربی بر تحقق وحدت ملی ميان فلسطيني ها تاکید می کنند.


دکتر داوود هرمیداس باوند هم چنین می گوید : «مورد ايران با کشورهای عربی متفاوت است و تهران،همان گونه که در گذشته به حماس کمک کرده است، کمک هايی را ارائه خواهد کرد .»


میزان این کمک ها به گفته آقای هرمیداس باوند، احتمالا زياد نخواهد بود. « اما ايران با اين اقدام می خواهد نشان دهد که می تواند کانون حل و فصل مسايل و مشکلات خاورميانه باشد.»



  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG