لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۶

برخی نکات قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد درباره ايران


شورای امنيت سازمان ملل :


اقداماتی را بر اساس ماده ۴۱ فصل هفتم منشور سازمان ملل انجام می دهد که عبارتند از تحريم‌های غيرنظامی و تصميم می‌گيرد که ايران بدون تاخير بيشتر فعاليت‌های حساس هسته‌ای خود را به حال تعليق درآورد و این فعالیت ها عبارتند از:


همه فعاليت‌های مربوط به غنی‌سازی و بازفرآوری از جمله تحقيق و توسعه که بايد مورد تاييد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی قرار بگيرد ،


همه پروژه‌های مربوط به آب سنگين از جمله ساخت رآکتور تحقيقاتی آب سنگين که اين هم بايد مورد تاييد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی قرار بگيرد .


تصميم می‌گيرد که :


همه کشورها اقدامات لازم را برای جلوگيری از تهيه، فروش و انتقال مستقيم يا غيرمستقيم همه اقلام، مواد، تجهيزات، کالاها و فناوری که می‌تواند به برنامه‌های موشک بالستيک و هسته‌ای ايران کمک کند از کشورهايشان انجام دهند .


همه کشورها سرمايه‌ها و ديگر دارايی‌ها و منابع اقتصادی را که در کشورشان است و تحت مالکيت افراد يا نهادهای اعلام شده در ضميمه است و همچنين افراد يا نهادهای ديگری که توسط شورای امنيت مشخص می‌شوند و با فعاليت‌های حساس تسليحاتی يا توليد سيستم‌های پرتاب موشک هسته‌ای ايران ارتباط مستقيم و تعامل دارند يا از آن حمايت می‌کنند، مسدود کنند .


از همه کشورها می‌خواهد در پذيرش دانشجويان خاص يا آموزش اتباع ايرانی در سرزمينشان يا توسط اتباعشان خودداری کنند زيرا اين مسئله به فعاليت‌های حساس هسته‌ای ايران و توليد سيستم‌های پرتاب تسليحات هسته‌ای کمک می‌کند .


اين مسئله را اعلام می‌کند که تعليق غنی‌سازی اورانيوم به يافتن راه حل مذاکره‌ای و ديپلماتيک کمک می‌کند که تضمين می‌کند اين برنامه صرفا برای مقاصد صلح آميز است .


از مدير کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی می‌خواهد در عرض ۶۰ روز گزارش دهد آيا ايران تعليق کامل و پايدار همه فعاليت‌هايی که در اين قطعنامه ذکر شده و روند پايبندی ايران به همه گامهای لازم از سوی شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و ديگر ملاحظات اين قطعنامه را به «شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و شورای امنيت سازمان ملل» انجام داده است يا خير .


تاييد می‌کند که :


به محض اينکه مشخص شد ايران به طور کامل به تعهدات خود بر اساس قطعنامه‌های مربوطه شورای امنيت پايبند بوده و به اقدامات لازم شناخته شده از سوی شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی عمل کرده است، تحريم‌های اين قطعنامه به پايان می‌رسد .


در صورتی که ايران به اين قطعنامه پايبند نباشد، اقدامات مقتضی ديگری را بر اساس ماده ۴۱ فصل هفتم منشور سازمان ملل انجام می‌دهد تا ايران را به پايبندی به اين قطعنامه و ملزومات آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ترغيب کند و تاکيد می‌کند تصميمات بعدی در صورتی که اقدامات ديگری لازم باشد، گرفته می‌شود .


XS
SM
MD
LG