لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۶

اختصاص بودجه بر اساس میزان پرداخت زکات در استان ها


محمود احمدی نژاد هم سال گذشته و هم امسال، لایحه بودجه را با تاخیر به مجلس برد.
محمود احمدی نژاد هم سال گذشته و هم امسال، لایحه بودجه را با تاخیر به مجلس برد.
دولت ايران قصد دارد اختصاص بخشی از بودجه عمرانی استانها را به ميزان پرداخت زکات از سوی مردم هر استان وابسته کند.

به نوشته روزنامه آفتاب يزد، چاپ تهران، در صورت تصويب لايحه اصلاح برنامه چهارم و متمم بودجه سال ۱۳۸۵، دولت معادل مبلغ زکات جمع آوری شده در هر استان را در اختيار کميته امام خمينی آن استان قرار می دهد تا صرف اجرای پروژه های عمرانی در همان مناظقی شود که زکات را پرداخته اند.

تصميم ابتکاری دولت ايران، اين پرسش اساسی را مطرح می کند که مشروط کردن بخشی از بودجه عمرانی استانها به اجرای فرائض دينی تا چه حد با اصول و ضوابط بودجه نويسی مطابقت دارد و همچنين، پيامد چنين تدابيری چه خواهد بود؟»

در اين مورد، دکتر اکبر کرمی نويسنده و پژوهشگر ساکن قم در مصاحبه با راديو فردا درباره تبعات چنين تصميمی می گويد: «اگر دولت ايران امروز بخواهد اختصاص بخشی از بودجه عمرانی استانها را به پرداخت زکات مشروط کند، آيا اين احتمال وجود ندارد که فردا انجام ساير فرائض دينی مانند ميزان نماز خواندن و درصد روزه گرفتن مردم هم به تبصره های بودجه وارد شود؟

وی می افزايد: «ين بخش از بودجه عمرانی قرار است در اختيار کميته های امداد امام خمينی قرار گيرد. آيا در ايران ديوان محاسبات می تواند چگونگی خرج شدن اين پولها را حسابرسی کند؟»

تصميم دولت محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، برای وابسته کردن بخشی از بودجه عمرانی به پرداخت زکات، امسال حدود هفتاد ميليون دلار از اعتبارات تملک دارائی های استانها را شامل می شود.
XS
SM
MD
LG