لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۷

خشونت در زاهدان، «آینه آینده تاریک ایران»


در انفجار بمب در روز چهارشنبه در زاهدان، یازده نفر کشته شدند.
در انفجار بمب در روز چهارشنبه در زاهدان، یازده نفر کشته شدند.
جمهوری اسلامی ايران مسووليت انفجار شب گذشته در زاهدان را متوجه آنها که «اجير شدگان آمريکا و انگليس و سنی های طرفدار گروه القاعده» توصيف کرده، می داند، اما گروه موسوم به جندالله که مسووليت بمب گذاری های روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه را بر عهده گرفته بود، می گويد برای سرنگونی جمهوری اسلامی به اقدامات مسلحانه دست می زند.

مقام های جمهوری اسلامی اين گروه را «اشراری» می خوانند که با سازمان تروريستی سنی مذهب القاعده در ارتباط هستند. گروه شبه نظامی جندالله، در بيانيه ای مسووليت انفجار بمب ديشب در زاهدان را نيز بر عهده گرفته است.

علی کشتگر، فعال سياسی ايرانی در پاريس، مصاحبه با راديو فردا می گويد که اين اقدامات «خشونت آميز» برای آينده ايران «نگران کننده» است و می افزايد: «من در درجه اول به عنوان يک ايرانی مدافع آزادی و مخالف خشونت می گويم که اساسا اقدامات خشونت آميز مضر است و چشم انداز و آينده بدی را برای ايران نويد می دهد و برای هر ايرانی مدافع آزادی و حقوق بشر نگران کننده است.»

وی در ادامه می افزايد نقش جمهوری اسلامی ايران در حوادث تروريستی در مناطق جنوبی ايران بارز است: «مسووليت جمهوری اسلامی در حوادث پيش از اين در خوزستان و اخيرا در زاهدان مسلم است زيرا شرايط کشور ثروتمندی مثل ايران به گونه ای است که صدها هزار نفر از هم ميهنان ما در بدترين شرايط زندگی هستند. در عين حال هيچ يک از حقوق انسانی را ندارند حتی نمی توانند از حق و حقوق خود دفاع کنند و وضعی نااميد کننده دارند.»

علی کشتگر می گويد در شرايط سرکوب و نااميدی طبيعی است که چنين واکنش هايی بروز می کند و می افزايد: «قبل از هر چيز ريشه مساله در حاکميت خودکامه و سرکوب گرانه جمهوری اسلامی است و اينکه مرتبا در مورد هر اتفاقی به دنبال دست های خارجی و دشمن خارجی باشيم، شيوه حکومت آيت الله خامنه ای است و البته مردم آن را می شناسند و قبول ندارند.»

اين فعال سياسی با در تشريح نظر شخصی خود می گويد که جمهوری اسلامی ايران، شيعيان را بر گروه های ديگر دينی ترجيح می دهد، و می افزايد يکی از دلايل اختلاف و بروز چنين درگيری هايی رفتار جمهوری اسلامی با اقليت های دينی است: «اساسا حکومتی که در جامعه خود به نوعی آپارتايد ايجاد کرده و شيعيان را بر ساير مذاهب حتی سنی های مسلمان و بر ساير ايرانی ها ترجيح می دهد و برداشت معينی از شيعه که يک برداشت حکومتی است را به ساير مردم معتقد به مذهب شيعه ترجيح می دهد، مرکز تمام اين اختلافات است.»

اقليت سنی مذهب استان سيستان و بلوچستان، از جمله گروه های اقليت مذهبی در ايران هستند که می گويند از سوی حکومت مرکزی شيعه تحت فشار هستند و فرصت های برابر با شيعيان ندارند.

ساعت ۱۰ شب گذشته، بمبی نسبتا قوی در يکی از خيابان های شهر زاهدان در استان سيستان و بلوچستان منفجر شد. اين بمب در مدرسه دخترانه معارف اسلامی در بلوار جمهوری منفجر شد و به دنبال آن افرادی مسلح که خبرگزاری فارس آنها را اشرار خوانده در اين منطقه تيراندازی کردند.

اتحاديه اروپا در پی اين حادثه حملات تروريستی اخير در زاهدان را محکوم کرد. روز چهارشنبه نيز بمبی در نزديکی يک دستگاه اتوبوس متعلق به نيروی زمينی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منفجر شد و ۱۱ تن را کشت و تعدادی را زخمی کرد.
XS
SM
MD
LG