لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۶

لپ تاپی برای کودکان دنیا


اين لپ تاپ ها ی سبز رنگ،با سيستم عامل کد باز مانند لينوکس کار می کند و می تواند به صورت بی سيم به اينترنت وصل شود.
اين لپ تاپ ها ی سبز رنگ،با سيستم عامل کد باز مانند لينوکس کار می کند و می تواند به صورت بی سيم به اينترنت وصل شود.

پروژه «برای هر کودک يک لپ تاپ»، در سال ۲۰۰۵، در اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس، در سويس مطرح شد و مورد پشتيبانی شرکت های غول آسايی مانند گوگل، نيوز کورپ، آی.ام.دی و ای.بی قرار گرفت.


طبق اين پروژه، کودکان مدارس ابتدايی در کشورهای در حال توسعه، هریک می توانند صاحب يک لپ تاپ صد دلاری شوند.


سازمان ملل نيز از اين پروژه پشتيبانی کرده است و کوفی عنان دبیر کل سابق این سازمان در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی در تونس در سال ۲۰۰۵ اعلام کرد که اين لپ تاپ ها کودکان را در يادگيری فعال تر خواهد کرد.


اين لپ تاپ ها ی سبز رنگ، با سيستم عامل کد باز مانند لينوکس کار می کند و می تواند به صورت بی سيم به اينترنت وصل شود.


در اوايل سال جاری، اين لپ تاپ ها در اختيار اولين کودکان جهان سوم قرار می گيرد.


آقای نيکولاس نگروپونت، طراح اوليه اين کامپيوتر در سال ۲۰۰۴، در آزمايشگاه فناوری ماساچوست بوده است. هم اکنون افراد متعددی به اين پروژه پيوسته اند. از جمله این افراد سموئل کلاين، از مسوولين راه اندازی پروژه «هر کودک یک لپ تاپ» است و برنامه ریز محتوای این لپ تاپ صد دلاری است. وی با ويکی پديا، دايره المعارف اينترنتی، همکاری کرده است.


رادیو فردا با سموئل کلاین از مسولین این پروژه، مصاحبه ای درباره طرح جنجالی «برای هر کودک يک لپ تاپ» و دمکراتيزه شدن تکنولوژی انجام داده است.


ممکن است درباره اهداف پروژه برای هر کودک يک لپ تاپ توضيح دهيد؟


هدف اين پروژه تشويق کودکان است تا با يکديگر در تماس باشند و راه هايی را برای بهبود بخشيدن به وضع تحصيلی شان پيدا کنند. در واقع شبکه ای که بين کودکان و معلمان از اين طريق ايجاد خواهد شد، برای يادگيری کودکان مهم است.


چه سازمان ها و يا شرکت هايی از اين پروژه حمايت کردند و چرا؟


سازمان ها و شرکت های بين المللی مانند گوگل و يا ای. بی از اين طرح حمايت کردند و دولت هايی نيز هستند که متعهد شدند که اين لپ تاپ ها را خريداری کنند.


چه کسانی مخاطبين پروژه شما هستند؟


کودکان تا دوازده سالگی يا به عبارتی دیگر مدارس ابتدايی در کشورهای در حال توسعه هدف اصلی این پروژه هستند. در واقع اين لپ تاپ ها به کودکان و يا معلمانشان فروخته نمی شود بلکه دولت هر کشوری اين لپ تاپ ها را خريداری و توزيع می نمايد.


چه خصوصياتی اين لپ تاپ ها داراست که مورد جلب توجه کودکان قرار بگيرد؟


من فکر می کنم وصل شدن ميليون ها کودک به اينترنت بسيار هيجان انگيز است. جماعت های ان لاين خواهند توانست مشکلاتی را با کمک يکديگر حل کنند که افراد به تنهايی نمی توانند به راه حلی برسند.

ما در طراحی و ساخت اين لپ تاپ ها هميشه کودکان و خواسته هايشان را در نظر داشتيم و بسياری از خصوصيات اين دستگاه از نقطه نظرات کودکان الهام گرفته است.


تمامی محتوا و خصوصيات فيزيکی اين دستگاه نیز برای کودکان در نظر گرفته شده است، از رنگ شاد سبز گرفته تا تيز نبودن گوشه های لپ تاپ تا به کودکان آسبی نرسد.


اولين کشورهای خوشبخت که اين دستگاه را دريافت می کنند، کدامند؟


اولين کشورها عبارتند از آرژانتين، برزيل، نيجريه و تايلند.


شما در پروژه های مختلفی مانند ويکپديا و لپ تاپی برای کودکان نقش داشتيد. نقش تکنولوژی را در دمکراتيزه شدن جامعه چگونه می بينيد؟


من فکر می کنم وصل شدن ميليون ها کودک به اينترنت بسيار هيجان انگيز است.


جماعت های آن لاين خواهند توانست مشکلاتی را با کمک يکديگر حل کنند، که افراد به تنهايی نمی توانند به راه حلی برسند. قدم های کوچکی مانند ميکرو کرديت و وامهای کوچک بانکی در زمينه اقتصادی توانست کارهای بزرگی انجام بگيرد.


این لپ تاپ نیز این امکان را فراهم می آورد که کودکان با معلمان و دیگر همکلاسان خود تبادل نظر کنند. «آموزش» فرآیندی است بنا شده بر اصل همکاری.


XS
SM
MD
LG