لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

«علت دستگیری پنج ایرانی در اربیل، مسایل امنیتی است»


سهرو قادر، در اين مصاحبه گفت که «ديپلمات های ايرانی بدون آنکه توضيحی ارائه بدهند، مدام به منطقه رفت و آمد می کرده اند.»
سهرو قادر، در اين مصاحبه گفت که «ديپلمات های ايرانی بدون آنکه توضيحی ارائه بدهند، مدام به منطقه رفت و آمد می کرده اند.»
مسوول روابط عمومی حزب کردستان عراق، در مصاحبه ای با راديو فردا، علت دستگيری ۵ تن از ايرانيان را در شهر اربيل، «مسايل امنيتی» دانست و گفت که اين يک موضوع «سياسی» نيست.

سهرو قادر، در اين مصاحبه گفت که «ديپلمات های ايرانی بدون آنکه توضيحی ارائه بدهند، مدام به منطقه رفت و آمد می کرده اند.»

وزارت خارجه ايران پيش از اين اعلام کرده بود که آنچه «دفتر نمايندگی جمهوری اسلامی ايران در اربيل» خوانده می شد، به درخواست مسوولان عراقی، راه اندازی شده بود.

در آخرين ساعات روز پنج شنبه، رياست حکومت منطقه ای کردستان عراق نيز با صدور بيانيه ای، خواستار آزادی پنج ايرانی شد که در حمله روز گذشته ارتش آمريکا به محل کارشان در اربيل، دستگير شده اند.

در اين بيانيه همچنين به اين موضوع که ارتش آمريکا بدون هماهنگی با نيروهای کرد چنين عملی را انجام داده، اعتراض شده است.

جمهوری اسلامی ايران نيز، اسامی بازداشت شدگان را به رياست جمهوری و وزارت خارجه عراق ارسال کرده و خواستار آزادی فوری مامورين دستگير شده خود شده است.

«رفت و آمد غير رسمی»

به رغم تاکيد جمهوری اسلامی ايران مبنی بر اينکه اين دفتر به درخواست حکومت منطقه ای کردستان و مقام های عراقی، فعاليت می کرده است، مسوول روابط عمومی حزب کردستان عراق در اين مصاحبه با راديو فردا گفت: «ديپلمات های جمهوری اسلامی ايران در منطقه رفت و آمد می کنند و به طور رسمی چيزی اعلام نمی کنند. اينکه آمريکايی ها چرا اينها را دنبال کرده اند و چرا نيمه شب، در داخل کنسولگری آنها را گرفته اند ، موضوعی است که خودشان آن را می دانند. حتمأ مسئله امنيتی بوده تا اينکه سياسی باشد. چون اگر سياسی بود جمهوری اسلامی ايران در کنار آمريکا در بغداد سفارت دارد و هر دو در منطقه کمربند سبز هستند و می توانند از آنجا شروع کنند، اگرمسئله بيرون کردن سياسی ايران باشد.»

اين فعال سياسی کردستان عراق، همچنين از بازداشت های اخير در کردستان ابراز تعجب کرد و افزود: «جاهای ديگری هست که درها برای ايرانيها باز است. مثل جنوب عراق و بغداد ، در حالی که در کردستان حکومت هست و هر تحرک و فعاليت سياسی خارج از کردستان بايد از کانالهای قانونی باشد و زير کنترل قرار دارد.»

وی همچنين از محل نگهداری ايرانيان بازداشت شده، ابراز بی اطلاعی کرد.

نقش حکومت کردها در بازداشت ها

آقای قادر تاکيد کرد که حکومت منطقه ای کردستان عراق، در اين بازداشت ها هيچ نقشی نداشته و افزود: «آمريکايی ها به طور علنی اعلام کردند که فعاليت های ايرانی ها را از هر لحاظ زير نظر دارند. شما می دانيد نيروهای آمريکا در داخل عراق فقط ارتش نيست. تمام ترکيبات سياسی و نظامی و امنيتی آمريکا در داخل عراق هستند؛ ارتش آمريکا يا بخش های ديپلماتيک آمريکا از سفارت گرفته تا دفترهای مخفی ديگری هم در منطقه دارند.»

سهر قادر در پاسخ به اين سوال که چرا حکومت منطقه ای کردها به اين بازداشت ها اعتراض کرده اند؟ گفت: «اين حادثه ای که در اربيل رخ داد، از لحاظ استقلال رأی اقليم کردستان، برای رهبران کرد خوشايند نيست و مايه اعتراض هم هست. به همين خاطر به طور رسمی اعتراض کردند. آمريکايی ها اگر همچين نيتی داشتند از لحاظ سياسی بايد با حکومت اقليم کردستان مسئله را در ميان بگذارند. ولی وجود آمريکا در داخل عراق و اقليم کردستان به عنوان جزوی از عراق به آمريکا اين حق را داده که اگر مسائل امنيتی در کار باشد تداخل کنند.»

کنسولگری يا ساختمانی غیر دولتی؟

با گذشت بيش از ۲۴ ساعت از ماجرای بازداشت ايرانيان در شهر اربيل، مرکز حکومت منطقه ای کردستان عراق، ماهيت اصلی ساختمانی که ايرانی ها در آن بازداشت شده اند، مبهم است.

مقام های ايرانی و کرد از اين ساختمان به عنوان «کنسولگری» يا «دفتر نمايندگی» نام برده اند، و حتی سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، در کنفرانس خبری روز گذشته خود از اين محل با عنوان «سر کنسولگری ايران در کردستان عراق» ياد کرد.

همزمان، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، در يکی از خبرهای اصلی خود در اين باره، اين ساختمان را «دفتر روابط جمهوری اسلامی ايران در شهر اربيل» خوانده است.

همين خبرگزاری در خبری ديگر، ساختمان مناقشه برانگيز را «دفتر رابط کنسولگری ايران در اربيل» خوانده است.

از ديگر سو يک سخنگوی وزارت دفاع آمريکا روز پنج شنبه يازدهم ژانويه اين خبر را که گفته شده ساختمان مورد حمله نيروهای آمريکايی در اربيل کنسولگری ايران بوده، تکذيب کرد.

برايان ويتمن، سخنگوی پنتاگون گفت: «می توانم طبق گزارش نيروهايمان تاييد کنم که ساختمان مورد نظر کنسولگری و يا ساختمان دولتی نبوده است.»
XS
SM
MD
LG