لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۵

۱۱ نفر در نجف کشته شدند


گزارش های اوليه حاکی است که در ميان کشته شدگان اين حادثه، دست کم دو زن نيز کشته شده اند.
گزارش های اوليه حاکی است که در ميان کشته شدگان اين حادثه، دست کم دو زن نيز کشته شده اند.
يک بمبگذار انتحاری، در صبح روز چهارشنبه با حمله به يک ايست بازرسی پليس در نزديکی يک فروشگاه شلوغ در شهر نجف، ۱۱ نفر را کشت.

خبرگزاری رويترز به نقل از دکتر رياض الشبلی، از پزشکان بيمارستانی محلی در نجف گزارش داده است که ۳۸ تن از مجروحان اين حادثه نيز بستری شده اند.

هادی النجفی، کارشناس نظامی مواد منفجره در اين باره گفت که در زمان انفجار، پليس در حال بازرسی خودروی بمب گذار بوده و همزمان با اين بازرسی، انفجار رخ داده است. به گفته وی چهارتن از ماموران پليس عراق در اين حادثه کشته شده اند و باقی کشته شدگان، شهروندان عادی عراقی هستند.

گزارش های اوليه حاکی است که در ميان کشته شدگان اين حادثه، دست کم دو زن نيز کشته شده اند. شاهدان عينی، اجساد يک زن و يک کودک را در نزديکی لاشه تکه تکه شده خودروی منفجر شده ديده اند.

شهر نجف که از سوی پيروان مذهب شيعه در دين اسلام، شهری «مقدس» خوانده می شود، محل استقرار آيت الله علی سيستانی، ارشدترين روحانی شيعه عراق است و در چند سال اخير، از موج گسترده خشونت های خونبار درگيری های قومی و مذهبی، تا اندازه ای دور بوده است.

در اين شهر، اعراب شيعه و سنی، در کنار کردها، با مسالمتی بيش از شهرهای ديگر عراق چون بغداد، زندگی می کنند.

ارتش آمريکا نيز از ماه دسامبر سال گذشته، کنترل امنيت شهر نجف را به نيروهای عراقی منتقل کرده است. هر چند که اين اقدام، کاملا «نمادين» توصيف شد، چرا که به دليل حساسيت های مذهبی نسبت به اين شهر، پيش از انتقال مسوليت کنترل شهر به عراقی ها نيز، نيروهای امنيتی عراقی، کنترل بسياری از نقاط اين شهر را در دست داشتند.

علت تقدسی که پيروان مذهب شيعه برای شهر نجف قائل هستند نيز اين است که مهم ترين شخصيت مذهبی اسلام که برخی او را موجب جدايی مذاهب شيعه و سنی می دانند، يعنی «امام علی»، بعد از مرگ در قرن هفتم ميلادی، در اين شهر به خاک سپرده شده است.
XS
SM
MD
LG