لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۲

احمدی‌نژاد: آماده گفت‌وگوی رو در رو با آمریکا هستیم


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، تنها چند ساعت پس از این که باراک اوباما گفت «حالا نوبت ایران است» می‌گوید تهران «در فضای احترام متقابل» آماده گفت‌وگو با ایالات متحده است.

آقای احمدی‌نژاد روز سه‌شنبه در سخنرانی خود به مناسبت سی‌امین سالگرد انقلاب ایران گفت: «تغییر باید بنیادی و نه تاکتیکی باشد و ملت ایران از تغییرات حقیقی استقبال می‌کند و آماده گفت‌وگو است.»

رئیس جمهور ایالات متحده دوشنبه شب ضمن تکرار قول خود به بازاندیشی در سه دهه خصومت با ایران ابراز امیدواری کرد که دو کشور «در ماه‌های آینده» سر میز مذاکره بنشینند، اما در عین حال گفت که پشت سر گذاشتن «سال‌ها بی‌اعتمادی» دشوار خواهد بود.

«من رسما اعلام می‌کنم که ایران امروز ابرقدرتی راستین است.»
محمود احمدی‌نژاد
آقای احمدی‌نژاد در اوایل بهمن‌ماه نیز نسبت به موضع‌گیری‌های دولت جدید آمریکا در قبال ایران واکنش نشان داد و گفت که ایران از تغییر سیاست‌های کاخ سفید استقبال می‌کند.

رییس جمهور آمریکا پیشتر در مصاحبه با شبکه العربیه گفته بود که اگر ایران «مشت‌های گره‌کرده خود را بگشاید»، واشینگتن راه دیپلماسی را در قبال تهران در پیش خواهد گرفت.

باراک اوباما از همان زمان مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرد که در برابر ایران بازتر عمل خواهد کرد و حتی در چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای از سیاست‌های دولت جرج بوش گفت آماده است که با رهبران ایران سر میز مذاکره بنشیند.

آقای احمدی‌نژاد در سخنرانی روز سه‌شنبه خود با اشاره به «دستاوردهای علمی» ایران در چند سال اخیر گفت: «من رسما اعلام می‌کنم که ایران امروز ابرقدرتی راستین است.»

در جشن سی‌امین سالگرد انقلاب ایران که در سال ۱۳۵۷ به سقوط سلطنت انجامید، مدلی از اولین ماهواره «ساخت ایران» با نام امید نیز به نمایش گذاشته شده است.

ماهواره امید در روز ۱۴ بهمن‌ماه با پیام رئیس جمهور ایران به فضا پرتاب شد.

روابط دو کشور ایران و ایالات متحده پس از انقلاب با حمله دانشجویان خط امام به سفارت آمریکا در تهران و ۴۴۴ روز گروگان گیری کارمندان این سفارت، به هم خورد.
XS
SM
MD
LG