لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۱

متکی: آمریکا در ناپدید شدن شهرام امیری دست دارد


منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران
منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه ایالات متحده را به دخالت در ناپدید شدن «یک محقق و استاد دانشگاه ایرانی» در عربستان سعودی متهم کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، با اشاره به «برخی شایعات» می‌گوید شهرام امیری که اوایل تابستان و در خلال سفر زیارتی به عربستان مفقود شده کارمند سازمان انرژی اتمی ایران بوده و به قصد پناهندگی از کشور خارج شده است.

منوچهر متکی در گفت‌وگو با خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به این که جمهوری اسلامی دولت عربستان را مسئول وضعیت شهرام امیری می‌داند کار کردن آقای امیری برای سازمان انرژی ایران را «گمانه‌زنی‌هایی که رسانه‌های غربی انجام می‌دهند» خواند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی افزود: «ما وضعیت او [شهرام امیری] را به عنوان یک ایرانی پی‌گیری می‌کنیم.»

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه، نیز روز دوشنبه در پاسخ به پرسشی درباره «پناهنده شدن یکی از کارکنان تأسیسات غنی‌سازی قم به عربستان سعودی» گفته بود: «شهرام امیری برای انجام سفر عمره مفرده به عربستان سفر کرده است و در این کشور ناپدید شده است، ما پی‌گیر سرنوشت وی هستیم، خانواده امیری هم به شدت پی‌گیر هستند و مسئولیت عربستان در مورد سرنوشت آقای امیری پابرجاست.»

پیش از این روزنامه عربی‌زبان الشرق‌الاوسط با استناد به اظهارات منوچهر متکی در این باره گزارشی منتشر کرده بود.

وب‌سایت تلویزیون خبری پرس‌تی‌وی، وابسته به دولت جمهوری اسلامی، به نقل از منوچهر متکی بدون ذکر جزییات می‌گوید: «ما مدارکی یافته‌ایم که ثابت می‌کنند آمریکا در ناپدید شدن شهرام امیری در عربستان دست داشته است.»

دولت آمریکا هنوز به اتهام دست داشتن در ناپدید شدن آقای امیری واکنشی نشان نداده است.

به گفته پرس‌تی‌وی به نقل از همسر آقای امیری، او که محقق دانشگاه مالک اشتر تهران بوده است در ابتدای سفر چند بار به خانواده‌اش تلفن زده، اما پس از آن هیچ تماسی با آنها نداشته است.

شهرام امیری سه ماه پیش از آن مفقود شد که خبر وجود یک مرکز غنی‌سازی اورانیوم دیگر در نزدیکی شهر قم فاش شد و قدرت‌های غربی را به واکنشی سریع و شدیداللحن واداشت.

به دنبال انتشار خبر این تاسیسات غنی‌سازی، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، از ایران خواست اهداف هسته‌ای خود را کاملا روشن کند و گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، جمهوری اسلامی را به «فریب‌کاری» متهم کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی می‌گوید ایران تنها به این دلیل وجود این تاسیسات دوم را فاش کرده است که دریافته سازمان‌های اطلاعاتی غرب پیشتر از وجود آن مطلع شده بودند.
XS
SM
MD
LG