لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۵

«احمدی‌نژاد تلاش می‌کند جاسبی را بردارد»


شوراى عالى انقلاب فرهنگى به دنبال دستور رهبر ایران تغییرات جدید در اساس‌نامه دانشگاه آزاد را اعمال کرد و بر این اساس احكام هيئت امنا را منوط به امضاء رئيس شوراى عالى انقلاب فرهنگى، محمود احمدی‌نژاد، كرد.

اين شورا همچنين اعضاى هيئت امنای دانشگاه آزاد را از ۱۳ نفر به ۱۰ نفر كاهش داد و برخلاف اساس‌نامه قبلى كه احكام اعضای هيئت امنا با امضا «رئيس هيئت موسس» رسميت مى‌يافت، تصويب كرد كه احكام اعضاى اين دانشگاه بايد به امضاى رئيس شوراى عالى انقلاب فرهنگى برسد.

  • رادیوفردا در این باره با علیرضا نامور حقیقی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل ایران، گفت‌وگو کرده و ابتدا از او پرسیده است که آیا این تغییرات اعمال شده به سود دولت آقای احمدی‌نژاد تمام شده است؟

علیرضا حقیقی: در مجموع آن سیاستی که می‌خواست دانشگاه آزاد را در اختیار دولت قرار بدهد و دولت داشت آن را به نفع خودش مصادره می‌کرد تا از ظرفیت و منابع آموزشی و سیاسی آن استفاده کند منتفی شد.



البته موضوع به نفع رقبا یا مخالفان دولت هم حل نشده است. یعنی ممکن است یک نفر از اعضا هیات موسس دانشگاه مربوط به آقای موسوی باشد.

در حقیقت دستورالعملی که آقای خامنه‌ای صادر کرد بر این اساس بود که هم می‌خواست آقای هاشمی رفسنجانی از این طریق بر دانشگاه آزاد به عنوان یک منبع اساسی قدرت کنترل استراتژیک نداشته باشد و هم دولت.

  • آیا این تغییرات منجر به افزایش کنترل شورای عالی انقلاب فرهنگی بر دانشگاه آزاد نمی‌شود؟

طبیعتا برای این که دانشگاه آزاد از کنترل هیات موسس خارج شود، باید شورای عالی انقلاب فرهنگی نظارت بیشتری بر آن داشته باشد تا از این طریق بتواند نقش هیات موسس را کم‌رنگ‌تر کند.

  • با این تغییراتی که اجرا می‌شود و با این زمزمه‌هایی که هر روز درباره احتمال این تغییرات شنیده می‌شود، آیا می‌توان انتظار داشت که ریاست دانشگاه آزاد هم تغییر کند و آقای جاسبی جایش را به یک مدیر تازه بدهد؟

آقای جاسبی طولانی‌ترین مدیریت را در کل جمهوری اسلامی به عهده داشته است. او باسابقه‌ترین مدیری است که الان ۲۸ سال است سمت خود را حفظ کرده است.

حفظ این سمت نیازمند آن بوده که آقای جاسبی با نهادهای قدرت رابطه ویژه و خاصی داشته باشد، طبعا امتیازات بسیاری هم داده تا توانسته است این سمت را نگه دارد.

در مجموع دعوا بر سر آقای جاسبی نبوده است. بیشتر مسئله بر سر چگونگی آینده دانشگاه آزاد بوده است. مضافا بر این که آقای احمدی‌نژاد می‌خواست دانشگاه آزاد را تبدیل به یکی از قلمروهای حکومتی کند.

تلاش آقای احمدی‌نژاد این است که جاسبی را بردارد، ولی در حالت فعلی آقای جاسبی کماکان می‌تواند حفظ شود.

از سوی دیگر کسی که قرار است جای آقای جاسبی انتخاب شود باید از جنبه سیاسی یا نزدیک به نهاد رهبری باشد یا این که از کسانی باشد که در وسط قرار داشته و مخالف جدی هم نداشته باشد.

  • پیش‌بینی شما نسبت به واکنش آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان حامی اصلی و پدر معنوی دانشگاه آزاد چیست؟

آقای هاشمی چندان مایل نیست این تغییرات صورت بگیرد. حتی در مورد مسئله وقف دانشگاه آزاد هم معتقد بود که خودش مجتهد است و وقف دانشگاه هم مشکلی ندارد.

ولی آقای هاشمی رفسنجانی از لحاظ سیاسی و موازنه قدرت برای این که بتواند در این بازی تغییراتی ایجاد کند دستش خالی است.

بنابراین راهی به جز پذیرش این تغییرات ندارد، ولی سعی می‌کند حداقل تغییرات انجام شود و حداقل انتظاری که دارد این است که دانشگاه به وسیله آقای احمدی‌نژاد مصادره نشود و اگر هم کسی قرار است جای آقای جاسبی انتخاب شود، یک شخص مرضی‌الطرفین باشد.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG