لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۹

بروجردی: روسیه اس ۳۰۰ ندهد، خودمان می‌سازیم


علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی
علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه درباره خرید سامانه موشکی اس ۳۰۰ از روسیه هشدار داد که اگر «روس‌ها ندهند، خودمان به آن دست پیدا خواهیم کرد».

علاء‌الدین بروجردی در حالی این هشدار را داده است که معاون وزیر خارجه روسیه روز جمعه گذشته گفته بود که کشورش به قرارداد فروش موشک‌های دفاعی و پیشرفته اس ۳۰۰ به ایران احترام می‌گذارد و آن را عملی خواهد کرد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، همچنین «تمرکز بر درخواست از روسیه برای خودداری از فروش اس ۳۰۰ به ایران» از سوی کشورهای غربی را کاری نادرست نامیده بود.

همچنین رسانه‌های اسرائیل تأکید کرده‌اند که یکی از دو هدف اصلی بنیامین نتانیاهو در سفر اخیرش به مسکو، درخواست از روسیه برای خودداری از اجرای قرارداد موشک‌های اس ۳۰۰ به ایران بوده است.

آقای بروجردی با تأکید بر این که «روسیه باید به تعهداتش درباره اس ۳۰۰ عمل کند» همچنین اضافه کرده است که «مصالح و منافع روسیه می‌طلبد» که به تعهد فروش این تسلیحات به جمهوری اسلامی عمل کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین گفته است که «با توانمندی که داریم، اگر روس‌ها به ما اس ۳۰۰ ندهند، خودمان به آن دست پیدا خواهیم کرد».

پیشتر نیز چند مقام دیگر جمهوری اسلامی اشاره کرده بودند که در صورتی که روسیه به تعهد فروش این تسلیحات به ایران پایبند نباشد، ایران خود به تولید این سامانه دفاع موشکی اقدام خواهد کرد.

این مقامات اما توضیح نداده‌اند که اگر جمهوری اسلامی توان ساخت این سامانه دفاعی را دارد، چرا خود به تولید آن اقدام نمی‌کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین اشاره کرده است که «توان‌مندی موشکی ایران» به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ربطی ندارد.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس انرژی اتمی، هفته گذشته بر ضرورت ارائه اسناد توان‌مندی‌های موشکی ایران به این سازمان بین‌المللی تاکید کرده بود.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی همچنین در تازه‌ترين گزارش محرمانه خود گفته بود که فعاليت‌های هسته‌ای اخير ایران نگرانی درباره اين که جمهوری اسلامی احتمالا در حال کار روی ساخت سلاح اتمی است را افزايش داده است.
XS
SM
MD
LG