لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۸

کانادا به دنبال اعمال نفوذ برای تشدید تحریم جمهوری اسلامی


وزارت خارجه کانادا روز سه‌شنبه اعلام کرد که از فرصت ریاست خود بر گروه هشت کشور بزرگ صنعتی دنیا برای تصویب تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد استفاده خواهد کرد.

در حالی که روسیه و چین، دو طرف تجاری اصلی جمهوری اسلامی، چندان به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران روی خوش نشان نمی‌دهند، کشورهای غربی و در رأس آنها ایالات متحده به دنبال تحریم بیشتر بر سر برنامه هسته‌ای ایران هستند.

در همین زمینه سخنگوی لارنس کنن، وزیر خارجه کانادا، روز سه‌شنبه اعلام کرد که آقای کنن در اجلاس آینده وزرای خارجه گروه هشت که اواخر ماه جاری میلادی برگزار می‌شود بر تحریم بیشتر ایران پافشاری خواهد کرد.

به گفته این سخنگو، «کانادا از فرصت ریاست خود بر گروه هشت برای تمرکز توجه جامعه بین‌الملل بر حکومت ایران استفاده خواهد کرد. کانادا بر این عقیده است که تحریم‌های بیشتر از سوی شورای امنیت سازمان ملل الزامی است.»

دولت محافظه‌کار کانادا از هم‌پیمانان قدرتمند اسرائیل است که مصرانه می‌گوید جمهوری اسلامی به دنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای است. در مقابل تهران همواره این اتهام را رد کرده و آن را مخالف اصول اخلاقی و مذهبی خود دانسته است.

سخنگوی وزیر خارجه کانادا روز سه‌شنبه همچنین گفت: «وزرای خارجه گروه هشت درباره چگونگی اعمال فشار بر جمهوری اسلامی برای متوقف ساختن غنی‌سازی اورانیوم و همین طور بازگرداندن حکومت ایران به پای میز مذاکره گفت‌وگو خواهند کرد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، «قرار است به‌زودی» پیش‌نویس قطعنامه چهارم شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران صادر شود، اما به گفته برخی از دیپلمات‌های غربی این قطعنامه تنها اقدامی نمادین در راه تشدید تحریم‌ها علیه ایران خواهد بود و نه بیشتر.

يک ديپلمات غربی که نخواست نامش فاش شود در این باره به رويترز گفته است که آمريکا، بريتانيا، فرانسه و آلمان پيش‌نويس (چهارمين قطعنامه تحریمی علیه ايران) را آماده کرده و اميدوارند که روسيه و چين نیز از آن حمايت کنند.

کشور کانادا از سال ۲۰۰۳ که زهرا کاظمی، عکاس ایرانی – کانادایی، جان خود را در زندان اوین تهران از دست داد با جمهوری اسلامی روابط چندان حسنه‌ای نداشته است.

در حالی که هنوز مجرم اصلی در قضیه مرگ خانم کاظمی مشخص و مجازات نشده است، انگشت اتهام در این زمینه همواره به سوی قاضی سعید مرتضوی نشانه گرفته شده است که گفته می‌شود مسئول بازجویی از زهرا کاظمی بوده است.
XS
SM
MD
LG