لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۸

نخست وزیر چین: به همکاری با تهران ادامه می‌دهیم


نخست وزیران چین (راست) و روسیه (چپ)، دو کشوری که اغلب اوقات با تحریم بیشتر جمهوری اسلامی به خاطر منافع کشور خود مخالفت کرده‌اند.
نخست وزیران چین (راست) و روسیه (چپ)، دو کشوری که اغلب اوقات با تحریم بیشتر جمهوری اسلامی به خاطر منافع کشور خود مخالفت کرده‌اند.
ون جیابائو، نخست وزیر چین، روز پنج‌شنبه در دیدار با معاون اول محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد که کشورش به همکاری با تهران ادامه می‌دهد و در پی «هماهنگی نزدیک‌تر در امور بین‌الملل» خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رسمی چین، شین‌هوآ، آقای ون در دیدار با محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور ایران، که برای شرکت در گردهم‌آیی کشورهای آسیای مرکزی در پکن به سر می‌برد این اظهار نظر را کرده است.

این در حالی است که ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد برای پیشرفت در امر محدود ساختن برنامه هسته‌ای ایران و توقف غنی‌سازی در این کشور به حمایت چین نیاز دارد.

کرت کمپبل، معاون وزیر خارجه آمریکا، با تاکید بر اهمیت حمایت چین در پیشرفت مذاکرات گروه ۵+۱ با جمهوری اسلامی گفت: «اگر می‌خواهیم در قبال برنامه هسته‌ای ایران موثر باشیم، باید شاهد همکاری و هماهنگی بیشتری میان چین و ایالات متحده باشیم.»

اکنون اما اظهار نظر نخست وزیر چین نشان می‌دهد که پکن تمایلی به از دست دادن منافع تجاری و نفتی خود در ایران ندارد.

خبرگزاری شین‌هوآ می‌گوید ون جیابائو در دیدار با آقای رحیمی گفته است که چین به «حفظ رابطه در سطح بالا با ایران، افزایش درک و اعتماد متقابل و زمینه‌سازی برای همکاری عملی بین دو طرف» تمایل دارد.

در همین زمینه ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، نیز که در پکن به سر می‌برد روز چهارشنبه چنین نظر داد که سخن گفتن از تحریم بیشتر ایران در حال حاضر «هنوز زود» است.

اظهار نظر آقای پوتین تاکیدی دوباره بود بر این گفته وزیر خارجه روسیه که روز سه‌شنبه به دنبال گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود در مسکو اعلام کرد که در حال حاضر تهدید تحریم علیه ایران نتیجه منفی خواهد داشت.

این در حالی است که یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته بود که هیلاری کلینتون قرار است با رئیس جمهور و وزیر خارجه روسیه درباره «نوع و شکل فشاری» که روسیه حاضر است به همراه آمریکا و متحدانش بر ایران وارد بیاورد، از جمله تحریم بیشتر، گفت‌وگو کند.

در همین حال چین که دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت خام در جهان است و ایران از نظر انرژی پیوندی روزافزون با یکدیگر دارند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید ایران در سال گذشته ۱۲ درصد از واردات نفت خام چین را تامین کرده است.

جمهوری اسلامی همواره پافشاری کرده است که غنی‌سازی اورانیوم در داخل کشور «حق مسلم» اوست و تنها اهدافی صلح‌آمیز را در نظر دارد.

ایالات متحده و اسرائیل و متحدان آنها در مقابل بر این عقیده اند که جمهوری اسلامی قصد ساخت تسلیحات هسته‌ای را دارد که در این صورت برای منطقه خاورمیانه و جهان بسیار خطرناک خواهد بود.
XS
SM
MD
LG