لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

«شکست تلاش برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران»


البرادعی به ریاست جمهوری باراک اوباما خوش‌بین است. (عکس: epa)
البرادعی به ریاست جمهوری باراک اوباما خوش‌بین است. (عکس: epa)

محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز شنبه در مصاحبه با روزنامه لس‌آنجلس تایمز چاپ آمریکا، تلاش‌های جامعه بین‌الملل برای محدود کردن جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران را «ناکام» خواند.


آقای البرادعی گفت: «واقعا تاکنون حتی یک سانتی‌متر هم به مسائلی که می‌خواستیم نزدیک نشدیم. من فکر می‌کنم این خط‌مشی تا به حال ناکام بوده است.»


واشینگتن و متحدان غربی‌اش تهران را متهم می‌کنند که با برنامه هسته‌ای خود اهداف نظامی را دنبال می‌کند و خواستار توقف غنی‌سازی اورانيوم در ایران شده‌اند.


تهران با رد اين ادعا، غنی‌سازی اورانيوم را در چارچوب «پيمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» دانسته و هدف برنامه هسته ای خود را برای تولید برق می خواند.


با این حال آقای البرادعی در مورد پیشرفت این مسئله در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما که روز بیستم ژانویه سال آینده میلادی در کاخ سفید کار خود را آغاز خواهد کرد ابراز خوش‌بینی کرد.


مدیرکل آژانس انرژی اتمی می‌گوید باراک اوباما، رییس جمهوری منتخب ایالات متحده، در زمینه آغاز دیالوگ با رقبا باعث «امیدواری فراوان» او شده است.


محمد البرادعی گفت: «او [اوباما] آماده گفت‌وگو با رقبا یا دشمنان خود است، از جمله با ایران و کره شمالی. این که مدام با مشت بر میز بکوبی و بگویی من با شما گفت‌وگو نمی‌کنم فقط مشکلات را حادتر می‌کند.»


ماه گذشته محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که ايران در مسير راست‌آزمايی اين آژانس مانع‌تراشی می‌کند.


با اصرار ایران به ادامه روند غنی‌سازی اورانيوم، شورای امنيت سازمان ملل تاکنون سه قطعنامه تحريمی به تصويب رسانده، اما مذاکره‌ها بر سر تصويب قطعنامه تحريمی چهارم با مقاومت روسيه و چين روبرو شده است.


ماه گذشته محمد البرادعی، در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که ايران در مسير راست‌آزمايی اين آژانس مانع‌تراشی می‌کند.


محمد البرادعی در گزارش‌های خود، در باره برنامه هسته‌ای ايران، همچنین اعلام کرده است که آژانس هنوز نمی‌تواند صلح‌آميز بودن اين برنامه را تاييد کند.


XS
SM
MD
LG