لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

اعتراض جشنواره برلین و حزب مردم اروپا به دستگیری جعفر پناهی


جعفر پناهی، فیلمساز سرشناس ایرانی
جعفر پناهی، فیلمساز سرشناس ایرانی
دفتر جشنواره بین‌المللی فیلم برلین و حزب مردم اروپا که بزرگترین حزب پارلمان اتحادیه اروپاست، روز چهارشنبه در دو بیانیه جداگانه ضمن اعتراض به دستگیری جعفر پناهی، فیلمساز سرشناس ایرانی، خواستار آزادی فوری او شدند.

روز سه‌شنبه ساعاتی پس از آن که خبر بازداشت جعفر پناهی به همراه همسر و دختر و چند مهمانش در تهران منتشر شد، دادستان تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که دستگیری آقای پناهی دلایل سیاسی نداشته است.

اما ساعتی بعد سایت خبری «تابناک» که به محسن رضایی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران، نزدیک است به نقل از یک منبع آگاه علت بازداشت جعفر پناهی را «تهیه فیلمی علیه نظام» اعلام کرد.

وب‌سایت خبری «تابناک» به نقل از «منبع آگاه» خود نوشت: «جعفر پناهی به همراه دوستان و همکاران خود در حال تهیه فیلمی علیه نظام بوده‌اند که با هوشیاری دستگاه‌های امنیتی و با عملیاتی به‌هنگام، پرده از اقدامات آنها برداشته شده و وی به همراه همکاران خود دستگیر می‌شود».

ژوزف دال، مدیر بزرگ‌ترین گروه در پارلمان اروپا با عنوان گروه «حزب مردم اروپا»، در بیانیه‌ای که این گروه امروز منتشر کرده است از جامعه بین‌الملل «خواستار حمایت از آزادی فوری و بی‌قید و شرط» جعفر پناهی شده است.

در همین حال دیتر کاسلیک، مدیر جشنواره بین‌المللی فیلم برلین، هم در بیانیه این جشنواره از دستگیری آقای پناهی ابراز نگرانی کرده است.

آقای کاسلیک می‌گوید: «ما از این که کارگردانی که جوایز جهانی بسیار برده است به دلیل کارش به عنوان هنرمند دستگیر می‌شود احساس نومیدی و نگرانی می‌کنیم.»

جعفر پناهی، کارگردان فیلم‌هایی چون بادکنک سفید، دایره و آفساید، تاکنون جوایز بسیاری از معتبرترین جشنواره‌های دنیا را از آن خود کرده است که از آن جمله است: جایزه شیر طلایی ونیز در سال ۲۰۰۰ برای فیلم دایره و جایزه خرس نقره‌ای برلین در سال ۲۰۰۶ برای فیلم آفساید.

دیتر کاسلیک در آخرین دوره از جشنواره فیلم برلین نیز از عدم حضور جعفر پناهی بسیار ابراز تاسف کرد. آقای پناهی قرار بود در جلسه‌ای با چند سینماگر دیگر ایرانی درباره سینمای ایران به گفت‌وگو بنشیند که در فرودگاه با ممانعت مقامات جمهوری اسلامی روبه‌رو شد و نتوانست به پایتخت آلمان سفر کند.

جعفر پناهی فیلم کوتاهی هم به نام «آکوردئون» دارد که قرار است در اواخر ماه مه، دو ماه دیگر، در شهر ریودوژانیروی برزیل نمایش داده شود.

این فیلم کوتاه قرار است در قالب اولین مجموعه از پنج فیلم کوتاه سومین «تریبون اتحاد تمدن‌های سازمان ملل» در ۲۷ ماه مه ۲۰۱۰ نمایش داده شود. از جمله ۱۴ فیلمساز دیگر که در کنار جعفر پناهی در این مجموعه فیلم دارند می‌توان به فنی آردان، سرگئی بودروف، و عبدالرحمان سیساکو اشاره کرد.
XS
SM
MD
LG