لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۷

اوباما: قرار نیست تا ابد برای ایران صبر کنیم


سران بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا در لاکوئیلای ایتالیا
سران بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا در لاکوئیلای ایتالیا
رئیس جمهور ایالات متحده روز جمعه در پایان اجلاس گروه هشت در ایتالیا اعلام کرد که جامعه بین‌الملل «قرار نیست تا ابد صبر کند» تا شاید ایران ثابت کند که به تسلیحات اتمی علاقه‌ای ندارد.

این گفته باراک اوباما تأییدی است بر موضع نیکلا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه، که روز چهارشنبه از طرف گروه هشت به ایران تا ماه سپتامبر مهلت داد تا مذاکره درباره برنامه هسته‌ای خود را بپذیرد یا با تحریم‌های سخت‌تر روبه‌رو شود.

آقای اوباما در نشست خبری خود در پایان اجلاس گروه هشت اعلام کرد که «دقیقاً به آنچه می‌خواستیم رسیدیم. بیانیه‌ای در محکومیت اقدامات ایران به دنبال اعتراض مردم این کشور به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری»

پس از برگزاری انتخابات خرداد ۸۸ و با اعلام نتایج این انتخابات، محمود احمدی‌نژاد از سوی شورای نگهبان و وزارت کشور خود پیروز اعلام شد. اعلام نتایج انتخابات اعتراض دو نامزد اصلاح‌طلب رقیب و همچنین شمار گسترده‌ای از هواداران آنها را به دنبال داشت و برخی تجمعات اعتراض و مسالمت‌آمیز آنها با دخالت نیروهای نظامی و انتظامی و لباس شخصی‌ها به خشونت کشیده شد.

هشت کشور صنعتی که در شهر لاکوئیلای ایتالیا گرد هم آمده بودند در بیانیه خود همچنین موضع‌شان را در قبال برنامه هسته‌ای ایران اعلام کردند و گفتند: «ما عمیقاً امیدواریم که ایران این فرصت را مغتنم شمارد و به دیپلماسی بخت (دیگری) بدهد.»

ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا، که خود در وین در گفت‌وگوهای ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران شرکت داشت از لحن بیانیه گروه هشت استقبال کرد و گفت: «به نظر من این بیانیه قدرتمند و نمایانگر حس واقعی اضطرار در همه ماست.»

رئیس جمهور آمریکا در مورد مهلتی که گروه هشت به جمهوری اسلامی داده است گفت که کشورهای غربی واکنش ایران را در اجلاس گروه بیست که در ماه سپتامبر برگزار می‌شود بررسی خواهند کرد.

باراک اوباما این زمان‌بندی را چنین توضیح داد که «جامعه بین‌الملل به ایران می‌گوید دری هست که می‌توانید از آن رد شوید و تنش‌ها را کاهش دهید و به جامعه جهانی بپیوندید».

آقای اوباما گفت: «ما قرار نیست تا ابد صبر کنیم و اجازه دهیم که [ایران] تسلیحات هسته‌ای بسازد... و یک روز صبح از خواب بیدار شویم و خود را در موقعیتی بسیار بدتر بیابیم.»

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز در پایان این اجلاس در مورد سرکوب مردم معترض به نتیجه انتخابات در ایران گفت: «ما با ایران انتقاد شدید‌اللحن خود را در مورد نادیده گرفتن حقوق مردم مانند حق تجمعات در میان گذاشته‌ایم. همچنین بار دیگر از آنها خواسته‌ایم که برنامه هسته‌ای خود را متوقف کنند و با جامعه بین‌الملل وارد مذاکره شوند.»

در همین زمینه روز پنج‌شنبه کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپا نیز اشاره کرد که جامعه بین‌الملل در مورد موضع خود در قبال جمهوری اسلامی یکپارچه و متحد است و «اگر می‌‌خواهیم به ایران نشان دهیم که نباید پای خود را از حدی فراتر بگذارد» وضع تحریم‌های بیشتر را بررسی خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG