لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۱

ایران خواهان برکناری یکی از بازرسان آژانس است


آژانس بين المللی انرژی اتمی روز پنج شنبه، از ايران خواست که در تصميم خود در جلوگيری از ورود ۳۸ تن از بازرسان آژانس به ايران بازنگری کند.
آژانس بين المللی انرژی اتمی روز پنج شنبه، از ايران خواست که در تصميم خود در جلوگيری از ورود ۳۸ تن از بازرسان آژانس به ايران بازنگری کند.
ايران خواستار برکناری رئيس گروه بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی شده است که برای بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران تعیین شده اند.

به گفته يکی از ديپلمات های نزديک به آژانس بين المللی انرژی اتمی، مقام های جمهوری اسلامی در نامه ای به اين آژانس خواستار حذف کريس شارليه Chris Charlier، رييس گروه بازرسان هسته ای ايران از فهرست بازرسان اين آژانس شده اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، کريس شارليه بلژيکی است و جمهوری اسلامی سال گذشته او را از سفر به ايران منع کرد.

ايران در نامه خود به آژانس، اقای شارليه را به «اعتماد شکنی» و «خيانت در امانت» متهم کرده است.

يک ديپلمات ايرانی به خبرگزاری ايرنا گفت :«اين بازرس اخبار محرمانه هسته ای ايران را که بايد بين تهران و آژانس حفظ شود، در اختيار کشورهای ناصالح و رسانه های آن ها قرار می دهد.»

به گفته ديپلمات ها در وين، ايران، همچنين، بازرسانی را که شهروند يکی از کشورهای حامی تحريم ايران هستند ، ممنوع الورود کرده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از ديپلمات ايرانی که نامش را فاش نکرده اعلام کرده «بازرسان کشورهايی که طراح اقدامات غيرمنطقی، نظير صدور قطعنامه ‪ ۱۷۳۷‬شورای امنيت عليه فعاليت های صلح آميز هسته ای ايران هستند، به طور طبيعی تا زمانی که اين کشورها به مسير عقلانی و قانونی روی نياورند، در ايران جايگاهی نخواهند داشت.»

آژانس بين المللی انرژی اتمی روز پنج شنبه، از ايران خواست که در تصميم خود در جلوگيری از ورود ۳۸ تن از بازرسان آژانس به ايران بازنگری کند اما می گويد که هنوز تعداد کافی بازرس در ايران دارد که به فعاليت های اين ارگان وابسته به سازمان ملل، لطمه ای نخورد.

علا الدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه گذشته خبر داده بود که جمهوری اسلامی از ورود ۳۸ تن از بازرسان آژانس به ايران جلوگيری کرده است.

مقام های ايران ضمن آنکه اين اقدام را جزو اختيارات اعضای آژانس و مطابق مقررات آن خواندند، از اعلام اينکه بازرسان ممنوع الورود از کدام کشورها هستند، خودداری کردند.
XS
SM
MD
LG