لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۷

«ایران از شورشیان شیعه و سنی عراق حمایت می کند»


ژنرال ريموند اوديرنو، نفر دوم فرماندهی نيروهای آمريکايی در عراق
ژنرال ريموند اوديرنو، نفر دوم فرماندهی نيروهای آمريکايی در عراق

يک ژنرال آمريکايی در عراق گفت، نشانه هايی وجود دارند که نشان می دهند، ايران در کشمکش های فرقه ای عراق، به هر دو طرف درگيری ها يعنی شيعيان و سنی ها، سلاح و حمايت های نظامی می رساند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس ژنرال ريموند اوديرنو Raymond Odierno، معاون فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق، روز جمعه در کنفرانسی مطبوعاتی با خبرنگاران گفت، به رغم وجود برخی نشانه ها برای اثبات اين موضوع، هنوز مدرک مشخصی در اين زمينه به دست نيامده است.


ايران همواره موضوع «دخالت در امور داخلی عراق» و کمک مالی و تسليحاتی به شبه نظاميان شورشی در اين کشور را تکذيب کرده و سياستمداران جمهوری اسلامی ايران، پيش از اين گفته اند که از «ثبات و امنيت در عراق» پشتيبانی می کنند.


اما ژنرال ريموند اوديرنو، نفر دوم فرماندهی نيروهای آمريکايی در عراق گفت: «سپاه قدس پاسداران جمهوری اسلامی علاوه بر حمايت از ستيزه جويان شيعی به گروه های سنی نيز کمک های تسليحاتی می رساند.»

وی که از مرکز فرماندهی نيروهای آمريکايی در خارج از بغداد و از طريق ويديوی ماهواره ای با خبرنگاران در وزارت دفاع آمريکا گفت و گو می کرد، در پاسخ به علت چنين کمک هايی از سوی حکومت شيعه ايران به ستيزه جويان سنی عراق گفت که او تصور می کند جمهوری اسلامی علاقمند است که هرج و مرج در عراق ادامه يابد، «زيرا آنها (مقام های جمهوری اسلامی ايران) نمی خواهند اين دولت (عراق) ، بالقوه موفق شود.»


وی افزود: «در عين حال جمهوری اسلامی ايران می خواهد که نيروهای ائتلاف همچنان در عراق گرفتار باشند.» ژنرال اوديرنو تاکيد کرد که جمهوری اسلامی ايران تلاش می کند بر جريانات روزمره در عراق تاثيرگذار باشد.


وی همچنين در باره مدت زمانی حضور نيروهای آمريکايی با تعداد کنونی در عراق گفت که پس از بررسی های لازم در ماه ژوئيه يا اوت يعنی سه يا چهارماه ديگر در اين باره اظهار نظر خواهد کرد و توصيه های خود را به مقام های آمريکايی عرضه می کند.


معاون فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق به نشانه هايی از بهبود اوضاع و ثبات در عراق اشاره کرد و کاهش قتل های فرقه ای و همچنين بازگشت عده ای از خانواده های جابه جا شده به بغداد را حاکی از بهتر شدن موقعيت امنيتی در عراق دانست.


ژنرال اوديرنو در عين حال به پيشرفت عمليات اجرايی سربازان و ماموران پليس عراقی در دستگيری رهبران گروه های افراطی و ستيزه جويان نيز اشاره کرد. وی با اشاره به بمب گذاری پنج شنبه گذشته در ساختمان پارلمان عراق افزود: «روشن است که هنوز برای رسيدن به ثبات و امنيت در عراق راه درازی در پيش روی ما است.»


XS
SM
MD
LG