لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۷

کلینتون: اسرائیل از روند صلح فلسطین شانه خالی نکند


هیلاری کلینتون در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا
هیلاری کلینتون در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا
وزیر خارجه ایالات متحده روز پنج‌شنبه به دولت دست راستی اسرائیل تذکر داد که در صورت شانه خالی کردن از مذاکرات صلح فلسطین، این کشور حمایت اعراب برای مقابله با تهدید ایران را از دست خواهد داد.

هیلاری کلینتون افزود دولت‌های عربی به‌روشنی به او گفته‌اند که اسرائیل تنها در صورتی می‌تواند به کمک آنها برای مقابله با ایران تکیه کند که به روند صلح فلسطین متعهد باشد.

بنیامین نتانیاهو از ماه گذشته که به اتفاق ائتلاف دست راستی خود به قدرت رسیده است برخلاف سلف خود، ایهود اولمرت، حق فلسطینی‌ها به داشتن حکومت مستقل را به رسمیت نشناخته است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید خانم کلینتون با این گفته در واقع ناخشنودی ایالات متحده از سکوت نخست وزیر اسرائیل در مورد مذاکرات صلح را نشان داده است.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به این که حمایت اعراب و روند صلح فلسطین در کنار یکدیگر معنا پیدا می‌کنند گفت: «اسرائیل اگر [برای مقابله] با ایران حمایت دیگران را می‌خواهد نمی‌تواند در مورد فلسطینی‌ها و مذاکرات صلح خود را در حاشیه نگه دارد.»

خانم کلینتون همچنین اضافه کرد که کشورهای عربی معتقدند تمایل اسرائیل برای آغاز دوباره مذاکرات با حکومت خودگردان فلسطین «موضع آنها را برای حل مسئله ایران تقویت می‌کند».

دولت باراک اوباما از ابتدا تعهد خود به راه حل دو حکومت اسرائیل و فلسطین در کنار یکدیگر را اعلام کرده و علاقه دارد مذاکرات صلح فلسطین را احیا کند.

دولت باراک اوباما از ابتدا تعهد خود به راه حل دو حکومت اسرائیل و فلسطین در کنار یکدیگر را اعلام کرده و علاقه دارد مذاکرات صلح فلسطین را احیا کند.
دولت‌های عربی از گسترش نفوذ ایران در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه و نیز رویکرد تازه باراک اوباما برای گفت‌وگو با تهران نگران‌اند و این نگرانی را پنهان نیز نمی‌کنند. این نگرانی تا آنجاست که به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ملک عبدالله، پادشاه عربستان، به سوریه پیشنهاد کرده بود که در ازای کمک‌های مالی قابل توجه از روابط نزدیک خود با ایران چشم‌پوشی کند.

خانم کلینتون در عین حال اشاره کرد که نمی‌خواهد پیش از گفت‌وگوی رودررو با بنیامین نتانیاهو در مورد موضع تازه اسرائیل پیش‌داوری کند.

نخست وزیر اسرائیل قرار است اوایل ماه آینده میلادی، نیمه نخست ماه مه، برای دیدار با مقامات آمریکا به واشینگتن سفر کند.
XS
SM
MD
LG