لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۲

ایران بار دیگر خواستار تضمین تأمین سوخت رآکتور تهران شد


رآکتور تهران در امیرآباد
رآکتور تهران در امیرآباد
دبیر شورای امنیت ملی و سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در دو نشست جداگانه اشاره کردند که تهران برای تأمین سوخت رآکتور تهران «تضمین‌های عینی» و «تضمین صددرصدی» می‌خواهد.

خواسته همزمان این دو مقام جمهوری اسلامی و تأکید آنها بر گرفتن تضمین صددرصد از کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا برای اجرای طرح مبادله اورانیوم تأییدی دیگر است بر بی‌اعتمادی دولت جمهوری اسلامی به طرف‌های مذاکره خود.

پیشتر نیز چند تن از مقامات جمهوری اسلامی با اشاره به بی‌اعتمادی خود به قدرت‌های غربی خواستار دریافت ضمانت‌هایی برای موافقت با پیش‌نویس وین شده بودند.

از جمله علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، گفته بود: «هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها در ازای این سوخت به ما سوخت با غنای ۲۰ درصد بدهند. ما در یک بی‌اعتمادی گسترده نسبت به غربی‌ها به سر می‌بریم و این عدم اعتماد را تمام کشورهای ۵+۱ ثابت کرده‌اند.»

بر اساس پیش‌نویس توافق‌نامه وین که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و کشورهای طرف مذاکره آن، آمریکا و روسیه و فرانسه، تحویل داد، ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از ۱۵۰۰ کیوگرم ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را که غنای پایینی دارد تا آخر سال میلادی به روسیه و فرانسه تحویل می‌دهد، و در ازای آن مقدار کمتری اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تهران تحویل می‌گیرد.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه ضمن اشاره به خواسته تهران در مورد تضمین «صددرصدی» برای تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران گفت که یکی از موارد ضمانت می‌تواند این باشد که «مبادله در داخل ایران انجام شود».

آقای مهمان‌پرست که پس از حسن قشقاوی به مقام سخنگویی وزارت خارجه ایران رسیده است همچنین انکار کرد که برخی از مقامات ایران اصلاً مخالف خروج اورانیوم از کشور هستند.

او با تأیید گفته معاون دبیر شورای امنیت ملی در روز دوشنبه گفت: «در ایران کسی نگفته است که ما مخالف خروج اورانیوم از کشور هستیم. آنچه که مطرح شده در مورد نحوه خروج این سوخت است.»

این در حالی است که تاکنون رئیس و نایب رئیس مجلس به همراه چندین نماینده با اصل فرستادن ذخیره اورانیوم ایران به خارج از کشور مخالفت کرده و آن را به صلاح کشور ندانسته‌اند.

در مقابل سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه بدون اشاره مذاکرات وین و تنها با اشاره به ژنو گفت که مسئله تامین سوخت رآکتور تهران «ارتباطی به گفت‌وگوهای ما با کشورهای ۵+۱ ندارد».

آقای جلیلی گفت: «ما برای تأمین سوخت باید تضمین عینی داشته باشیم» و در غیر این صورت «گزینه‌هایی داریم که آن گزینه‌ها را مطرح می‌کنیم».

به گفته ديپلمات‌های غربی، ايران در نشست مهرماه خود با گروه ۱+۵در ژنو «به طور اصولی» موافقت کرد که بخشی از ذخيره اورانيوم غنی‌شده خود را برای فرآوری بيشتر به روسيه و فرانسه بفرستد تا برای استفاده در رآکتور تهران برای مصارف پزشکی آماده شود.

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه هفته گذشته به‌صراحت اعلام کرد که «ایران پیشنهاد آژانس را بررسی کرده و خواستار مبادله اورانیوم در خاک خود است».

این اظهارات منوچهر متکی در محافل خبری جهان به رد پیشنهاد وین از سوی ایران تعبیر شد؛ با این حال، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ساعاتی پس از گفته‌های وزیر خارجه ایران اظهار داشت که آمریکا این اظهارات را پاسخ رسمی ایران تلقی نمی‌کند و هم‌چنان منتظر پاسخ رسمی تهران خواهد ماند.
XS
SM
MD
LG