لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

همایش سراسری جبهه ملی در تهران برگزار نمی‌شود


همایش جبهه ملی قرار بود جمعه ۱۵ آذر برگزار شود.
همایش جبهه ملی قرار بود جمعه ۱۵ آذر برگزار شود.

جبهه ملی ایران روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از برگزاری همایش این جبهه در تهران جلوگیری کرده است.


در این بیانیه که در سایت خبری جبهه ملی ایران منتشر شده آمده است که مقام‌های وزارت اطلاعات ایران به این جبهه اعلام کرده‌اند که از تشکیل پلنوم درون‌سازمانی سراسری جبهه ملی که مقرر شده بود در پانزدهم آذرماه، روز جمعه، در تهران برگزار شود ممانعت خواهند کرد.


جبهه ملی ایران اشاره کرده است که همایش داخل کشوری جبهه ملی از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی شده و بنا بود در پانزدهم آذرماه هشتاد و هفت با حضور شماری از نمایندگان سازمان‌های تهران و شهرهای دیگر ایران در تهران، برابر اساسنامه این جبهه، برگزار شود.


در این بیانیه همچنین آمده است که جبهه ملی ایران با اعتراض شدید به این اقدام که تداوم نقض آشکار اعلامیه جهانی حقوق بشر و نادیده گرفتن حق آزادی اجتماعات، آزادی بیان و آزادی قلم در ایران است «به آگاهی می‌رساند که در اولین فرصت این همایش را برگزار خواهد کرد».


«اگر به اعمال محدودیت‌های روزافزون حاکمان نسبت به گروه‌های سیاسی و اجتماعی دگراندیشان توجه شود آشکار است که در انتخابات آینده نیز چون گذشته‌ها مردم ایران از آزادی محروم خواهند بود.»


جبهه ملی ایران


جبهه ملی ایران در ادامه نوشته است: «در روزهایی که به قدرت‌نشستگان حاکم سخن از آزادی در ایران می‌گویند و به جهانیان خبر از آزادی انتخابات می‌دهند چگونه است که از یک اجتماع محدود سازمانی جبهه ملی نگران می‌شوند و از تشکیل آن ممانعت به عمل می‌آورند؟»


بیانیه جبهه ملی ایران اضافه کرده است اگر به اعمال محدودیت‌های روزافزون حاکمان نسبت به گروه‌های سیاسی و اجتماعی دگراندیشان توجه شود «آشکار است که در انتخابات آینده نیز چون گذشته‌ها مردم ایران از آزادی محروم خواهند بود».


پلنوم یا همایش جبهه ملی ایران که معمولا باید هر چهار سال یک بار برگزار شود، آخرین بار در سال ۱۳۸۲ برگزار شده است.


همایش امسال پیشتر قرار بود در آبان‌ماه برگزار شود که با تعویق آن به اواسط آذرماه موکول شد.


در پلنوم جبهه ملی ایران نمایندگان سازمان‌ها و شهرستان‌ها با هم دیدار و تبادل نظر می‌کنند و سیاست‌های آینده جبهه ملی ایران با توجه به فضای سیاسی کشور بررسی و اعلام می‌شود.


مقام‌های جمهوری اسلامی پیشتر نیز برگزاری کنگره تشکل‌ها و احزاب سیاسی دیگری را ممنوع اعلام کرده‌اند. یکی از آخرین تجمع‌هایی که از برگزاری آن ممانعت شد، کنگره نهضت آزادی بود.


XS
SM
MD
LG