لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۱

رهبر ایران با الحاق سازمان حج به گردشگری مخالفت کرد


آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران
آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز یک‌شنبه در نامه‌ای با «ناشایسته» خواندن الحاق سازمان حج و زیارت به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دستور داد «وضعیت به شیوه سابق باقی بماند.»

در نامه دفتر آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به محمد محمدی ری‌شهری، سرپرست حجاج ایرانی، آمده است که به محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، «تذکر موکد» داده شده است که «الحاق این سازمان به مجموعه گردشگری شایسته نیست.»

خبرگزاری‌های ایران هفته گذشته به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت نهم از مصوبه جدید شورای عالی اداری مبنی بر ادغام این دو سازمان در یکدیگر خبر دادند.

در گزارش دولت ایران هدف از این مصوبه «تمرکز مدیریتی و حذف امور موازی و کاهش هزینه‌ها» و همچنین «تقویت اداره امور مربوط به حج و زیارت» عنوان شده بود.

شاید شدیدترین انتقاد به این مصوبه دولت نهم از طرف آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی عنوان شد که ادغام دو سازمان حج و گردشگری را «شتاب‌زده و توهین‌آمیز» خواند.
اما با توجه به بندی از مصوبه شورای عالی اداری قرار بود امور مربوط به حج و زیارت «همچون گذشته بر عهده سازمان حج و زیارت» بماند و فقط «رئیس این سازمان توسط معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، اسفندیار رحیم مشایی، با هماهنگی نماینده ولی فقیه» منصوب شود.

به نظر می‌رسد نامه رهبر جمهوری اسلامی به نماینده خود، حجت‌الاسلام ری‌شهری، نقطه پایانی باشد بر واکنش‌های منفی فراوانی که به انتشار خبر ادغام سازمان حج و زیارت در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تایید محمود احمدی‌نژاد نشان داده شد.

شاید شدیدترین انتقاد به این مصوبه دولت نهم از طرف آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی عنوان شد که ادغام دو سازمان حج و گردشگری را «شتاب‌زده و توهین‌آمیز» خواند.

آقای مکارم شیرازی با نام بردن از اسفندیار رحیم مشایی به عنوان کسی که «سوابق او بر همه روشن است» گفت: «این اقدام از سوی فردی که سوابق او بر همه روشن است هیچ مبنای قانونی ندارد.»

مجمع روحانیون مجلس متشکل از نمایندگان معمم مجلس هشتم با صدور بیانیه‌ای با این مصوبه مخالفت کرد و محمدتقی رهبر، نماینده اصفهان و رئیس این مجمع، اظهار عقیده کرد که مصوبه دولت «شان حج و زیارت را پایین می‌آورد».

محمد ری‌شهری بی توجه به انتصاب سرپرست جدید برای سازمان حج و زیارت توسط معاون محمود احمدی‌نژاد حکم انتصاب جدید را «فاقد مبنای قانونی» دانست و از مصطفی قهرودی، رئیس این سازمان، خواست «به کار خود ادامه دهد».

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس هشتم و از منتقدان اصول‌گرای آقای احمدی‌نژاد، نیز با غیرقانونی خواندن ادغام این دو سازمان ادعا کرد که تصویب این طرح در دولت «با فشار و تحمیل صورت گرفته است».

آقای مطهری که با خبرگزاری مهر گفت‌وگو می‌کرد به جزییات این «فشار و تحمیل» اشاره‌ای نکرد.
XS
SM
MD
LG