لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۳

در مریوان، دو نفر بر اثر تیراندازی پلیس کشته شدند


شهر مریوان از جمله شهرهای مرزی ایران در منطقه کردستان محسوب می شود.
شهر مریوان از جمله شهرهای مرزی ایران در منطقه کردستان محسوب می شود.

فعالان حقوق بشر در استان کردستان تایید کردند که دو شهروند کرد، در جریان تیراندازی نیروی انتظامی به خودروشان در شهر مریوان، کشته شده اند.


محمد صديق کبودوند، رييس انجمن دفاع از حقوق بشر کردستان، در مصاحبه با راديو فردا، با تاييد این خبر گفت: «افراد کشته و بازداشت شده، با اتوموبيل به نزديکی مرز ايران و عراق رفته بودند و ازهمان وقت، تحت تعقيب نيروهای امنيتی و انتظامی قرار گرفتند و درداخل شهر مريوان، پس از آن که به فرمان ايست اين نيروها توجهی نکرده اند، به اتوموبيل شان تيرانداری شده است.»


همچنین انجمن دفاع از زندانيان سياسی وحقوق بشر ايران، روز پنجشنبه اعلام کرد که محمد سعيد ايراندوست، يکی از مجروحان تيراندازی نيروهای انتظامی به سرنشينان يک اتوموبيل در شهر مريوان، در بيمارستان سنندج جان خود را از دست داده است.


به گفته اين انجمن، اين حادثه، روز بيستم فروردين ماه روی داده است و نيروهای انتظامی به طرف سرنشيان يک اتومبيل شخصی درمرکز شهر مريوان شليک کرده اند که در نتيجه، وريا محمديان در همان زمان تيراندازی کشته شده، و سه نفر ديگر به شدت مجروح شده اند.


بر اساس اين گزارش، درحال حاضر، دو مجروح ديگر به نام های کمال و بختيار، تحت مراقبت های ویژه نيروهای امنيتی هستند.


به گفته آقای کبودوند، «نيروهای امنيتی مدعی هستند که سرنشينان اين اتوموبيل فعاليت سياسی و ارتباطاتی با احزاب و گروه های سياسی کرد هم داشته و تحت تعقيب بوده اند.»


وی در مصاحبه با رایو فردا افزود: «افرادی که در مرز رفت و آمد می کنند، با احزاب کرد که در کردستان عراق هستند، ارتباط دارند. برخی فعاليت سياسی و تبليغاتی دارند و برخی ديگر هم دارای قوم و خويش در اين احزاب هستند و گاهی برای ديدار آنها به مرز می روند.»


محمد صديق کبودوند، درعين حال، گفت: «اطلاعات زيادی وجود دارد که روزانه، تعدادی از کسانی که با اين احزاب ارتباط دارند و يا به مرز می روند، بازداشت و زندانی می شوند.»


او اضافه کرد که آمار مربوط به بازداشت های روزانه و يا کشته شدگان، توسط اعضا و گزارشگران انجمن دفاع از حقوق بشر کردستان تهيه شده و «موثق» است و هيچ يک از آنها نيز در رسانه های رسمی ايران انتشار نيافته است.


آقای کبودوند همچنين خبر اعتصاب مردم شهر مريوان در روز سه شنبه، بيست و يکم فروردين، دراعتراض به تيراندازی روز بيستم فروردين را تاييد کرد و گفت: «مردم مريوان در اعتراض به اين حادثه، دست به يک اعتصاب عمومی زده و مغازه ها دراين شهر تعطيل شدند.»


در اين ميان، انجمن دفاع از زندانيان سياسی وحقوق بشرايران گزارش داده است که نيروهای امنيتی، خانواده کشته شدگان را تحت فشار قرار داده اند که نبايد مراسمی برای فرزندانشان برگزار کنند.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG