لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۵

سفر متکی به لبنان برای اعلام حمایت تهران از دولت حریری


منوچهر متکی (چپ) به همراه سعد حریری، نخست وزیر جدید لبنان
منوچهر متکی (چپ) به همراه سعد حریری، نخست وزیر جدید لبنان
چند روز پس از رای اعتماد پارلمان لبنان به دولت جدید این کشور به نخست وزیری سعد حریری، وزیر خارجه جمهوری اسلامی برای گفت‌وگو با آقای حریری و دیگر مقامات بلندپایه این کشور به بیروت رفت.

منوچهر متکی روز دوشنبه با سعد حریری و نیز با میشل سلیمان، رئیس جمهور لبنان، و نیز با نبیه بری، رئیس شیعه پارلمان این کشور، قرار است دیدارهای جداگانه داشته باشد.

آقای متکی دوشنبه در پی دیدار با علی حسین الشامی، وزیر خارجه جدید لبنان، گفت که «برای بیان حمایت دولت جمهوری اسلامی از تشکیل دولت وحدت ملی لبنان» به این سفر رفته و ضمنا «تقویت روند همبستگی در لبنان» برای «مقابله با چالش‌های اساسی پیش رو» را مهم خواند، اما به ماهیت این چالش‌ها اشاره نکرد.

شش ماه پس از انتخابات پارلمانی لبنان که جناح ملی‌گرای «۱۴ مارس» حائز اکثریت کرسی‌های مجلس لبنان شد، سعد حریری اخیرا توانست برای دولتش رای اعتماد بگیرد. دولت بیروت با هم‌پیمانی اکثر احزاب مهم لبنان تشکیل شده و از همین رو حضور حزب‌الله در این دولت از اهمیت زیادی برخوردار است.

منوچهر متکی شامگاه یک‌شنبه در نخستین ساعات حضور خود در لبنان با دبیرکل حزب‌الله در مخفی‌گاه حسن نصرالله دیدار و گفت‌وگو کرد.

برخی رسانه‌های ایرانی و عربی در روزهای اخیر همان گونه که از احتمال سفر سعد حریری به ایران خبر داده‌اند، اعلام کرده‌اند که حسن نصرالله نیز به‌زودی به ایران سفر خواهد کرد.

حسن نصرالله از ژوئن سال ۲۰۰۶ در نبرد «۳۳ روزه» میان حزب‌الله و ارتش اسرائیل، تاکنون در مخفی‌گاه زندگی کرده و تنها یک بار برای ملاقات با محمود احمدی‌نژاد به دمشق رفته است.

وزیر خارجه ایران در سفر به لبنان بامداد دوشنبه بر سر قبر عماد مغنیه، افسر ارشد عملیاتی حزب‌الله، حضور یافت. مغنیه که ۲۷ سال زندگی مخفی داشت و از سوی سازمان‌های اطلاعاتی ده‌ها کشور از جمله آمریکا تحت تعقیب بود در فوریه سال ۲۰۰۷ در انفجاری سهمگین در فاصله نزدیکی از سفارت ایران در دمشق، پایتخت سوریه، کشته شد.

عماد مغنیه متهم بود که با همکاری سران وقت جمهوری اسلامی در چند عملیات تروریستی مانند انفجار در کانون همیاری یهودیان آرژانتین، آمیا، دست داشته است.

ملاقات آقای متکی با سعد حریری در شرایطی انجام می‌شود که نخست وزیر لبنان شامگاه یک‌شنبه از سفر مهم خود به سوریه و دیدار با بشار اسد، رئیس جمهور این کشور، به بیروت بازگشته است. متکی یک‌شنبه در مورد ملاقات حریری- اسد گفت: «سفر حریری به دمشق به امنیت منطقه کمک می‌کند». سوریه هم‌پیمان استراتژیک جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.

این در حالی است که سازمان ملل در گزارش تحقیقی خود پیرامون سوء قصد سیاسی به رفیق حریری، نخست وزیر اسبق لبنان، سوریه را عامل قتل دانسته و در شرایطی که سعد حریری خود بارها انگشت اتهام را در قتل پدرش متوجه حاکمیت سوریه کرده است نشست سه‌ساعته روز یک‌شنبه او با رئیس جمهور سوریه به منزله «آغاز دوران جدیدی در مناسبات دمشق- بیروت» تلقی شده است.

دیدار منوچهر متکی از لبنان در حالی انجام می‌شود که جمهوری اسلامی ایران همچنان در مظان اتهام تلاش برای تقویت زرادخانه حزب‌الله است. ایران همچنین از سه سال و نیم پیش با تشکیل «ستاد بازسازی لبنان» در کار نوسازی مناطق شیعه‌نشین این کشور فعالیت گسترده‌ای دارد.

اختصاص بودجه از سوی ایران با هدف تقویت جایگاه حزب‌الله لبنان در حالی صورت می‌گیرد که مخالفین دولت ایران در داخل کشور در چندین راه پیمایی و تظاهرات در ماه‌های اخیر شعار داده‌اند که «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران».
XS
SM
MD
LG