لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

متکی حمایت تهران از شورشیان یمن را تکذیب کرد


منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران
وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ضمن اشاره به این که ایران به دنبال ثبات در کل منطقه خاورمیانه است حمایت تهران از شورشی‌های شیعه یمن را تکذیب کرد.

خبرگزاری‌های بین‌المللی دو هفته پیش، پنجم آبان‌ماه، از قول یک مقام محلی استان حجه یمن از توقیف «یک کشتی ایرانی حامل اسلحه که گفته می‌شود برای شورشیان شیعه شمال این کشور ارسال شده بود» خبر داده بودند.

خبرگزاری رسمی یمن، سبا، نیز در همان تاریخ از قول حسن اللوزی، وزیر اطلاعات و سخنگوی دولت یمن، گفت: «نیروهای امنیتی پنج ایرانی را سوار بر یک کشتی ایرانی مشکوک و حامل اسلحه در نزدیکی سواحل میدی در استان حجه دستگیر کرده‌اند.»

این در حالی است که جمهوری اسلامی خبر توقیف کشتی حامل اسلحه برای شورشیان شیعه شمال یمن را انکار کرده و آن را کذب دانسته است.

منوچهر متکی، وزیر خارجه دولت محمود احمدی‌نژاد، در پاسخ به پرسشی در مورد اتهام دخالت ایران در ناآرامی‌های یمن گفت: «کشوری که به دنبال تثبیت صلح و ثبات در منطقه است... نمی‌تواند نقشی در ایجاد تنش داشته باشد.»

آقای متکی همچنین هشدار داد که «حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های تندرو و همین طور رویکرد سرکوب‌گرانه نسبت به مردم عواقب نامناسبی خواهد داشت».

یمن همواره به نقش جمهوری اسلامی در شورش شیعیان شمال این کشور اشاره کرده و علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن، نیز اوایل آبان‌ماه اعلام کرد که «شخصیت‌های مذهبی ایران» امکانات مالی در اختیار شورشیان زیدی شیعه می‌گذارند.

جمهوری اسلامی و متحدان شیعه‌اش از جمله حزب‌الله لبنان و مقتدی‌الصدر در عراق پیشتر از صنعا خواسته‌اند که نبرد با شورشیان شیعه شمال این کشور را از طریق مذاکره به پایان برساند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید یمن که اکثریت مردم آن را سنی‌مذهب‌ها تشکیل می‌دهند در جنوب با شبه‌نظامیان القاعده مبارزه می‌کند و در شمال در مرز خود با عربستان سعودی با شورشیان شیعه.
XS
SM
MD
LG