لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

دیپلمات های ایران و کره شمالی دیدار کردند


کره شمالی و ايران، به دليل برنامه های هسته ای خود از سوی جامعه جهانی تحت فشار هستند.
کره شمالی و ايران، به دليل برنامه های هسته ای خود از سوی جامعه جهانی تحت فشار هستند.

روز پنج شنبه، اعضای يک هيات نمايندگی کره شمالی که سفری را به کشورهای آسيايی آغاز کرده اند، با فرستاده های جمهوری اسلامی ايران ديدار کردند.


به گزارش رسانه های رسمی کره شمالی، معاون وزير امور خارجه کره شمالی، رياست هيات نمايندگی اين کشور را در سفر اخير به عهده دارد.


خبرگزاری های کره شمالی در گزارش های خود اشاره ای به کشورهای مقصد هيات نمايندگی کره شمالی نکرده اند. همچنين موضوعات مذاکرات ديپلمات های اين کشور با ديپلمات های کشورهای ديگر نيز هنوز روشن نيست.


اما به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين هيات در فرودگاه با فرستادگان کشورهای ايران، اندونزی، هند و پاکستان ديدار کرده اند.


کره شمالی و ايران، به دليل برنامه های هسته ای خود از سوی جامعه جهانی تحت فشار هستند.


به گفته مقام های آمريکايی، دو کشور ايران و کره شمالی، پيش از اين و با هدف توسعه فناوری موشک های بالستيک، همکاری های بسيار نزديکی داشته اند.


کره شمالی، پس از چندين دوره مذاکره با پنج کشور آمريکا، چين، ژاپن، روسيه و کره جنوبی، سرانجام پذيرفت که در ازای دريافت کمک های اقتصادی، برنامه هسته ای خود را متوقف کند، اما ايران، بعد از بن بست مذاکرات با سه قدرت اروپايی، هم اکنون از سوی شورای امنيت سازمان ملل تحت فشار است تا برنامه غنی سازی اورانيوم خود را متوقف کند.


همزمان معامله چند مليتی برای خلع سلاح هسته ای کره شمالی، زير سايه دارايی های بلوکه شده اين کشور در بانک های خارجی قرار گرفته است.


کره شمالی بارها اعلام کرده است که به اين دارايی ها نياز دارد. مقام های آمريکايی در نخسين گام ها برای پيشبرد توافق های صورت گرفته، موافقت کردند که مسولان بانک «دلتای آسيا»، بيست و پنج ميليون دلار از اين دارايی ها را از طريق بانکی در چين، به پيونگ يانگ بفرستند.


از ديگر سو، در نخستين قدم، کره شمالی می بايست تا روز شنبه هفته گذشته، فعاليت رآکتور هسته ای خود را در يونگبيون، در شمال پيونگ يانگ، متوقف کند. اين رآکتور برای توليد پلوتونيوم مورد نياز برای ساخت بمب هسته ای فعاليت می کند.


اما کره شمالی اين قرار از پيش تعيين شده را عملی نکرد و در برابر اعلام کرد که آمريکا نيز در آزاد ساختن بخشی از دارايی های اين کشور، تاخير داشته است و اين دارايی ها به کره شمالی نرسيده است.


اما ايالات متحده آمريکا می گويد که طبق برنامه ريزی و توافق های صورت گرفته، اين پول بايد در هفته گذشته در دسترس کره شمالی قرار گرفته باشد.


ضمن اينکه آمريکا از انتقال دوباره پول نيز سخنی به ميان نياورده و تنها برخی مقام های اين کشور اعلام کرده اند که در انتظار توقف فعاليت رآکتورهای کره شمالی هستند.


XS
SM
MD
LG