لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

کره شمالی فقیر، الگویی برای ایران نفت خیز؟


بخش عمده منابع کره شمالی برای ارتش این کشور هزینه می شود.
بخش عمده منابع کره شمالی برای ارتش این کشور هزینه می شود.

پس از سال ها تلاش برای رسيدن به سلاح اتمی، کره شمالی در نهايت به خواسته های جامعه جهانی گردن نهاد و پذيرفت که به همه برنامه های هسته ای خود پايان دهد.


کره شمالی در سال ۲۰۰۲ ميلادی بازرسان آژانس بين اللملی انرژی اتمی را اخراج کرد و متعاقب آن از پيمان منع گسترش سلاح های کشتار جمعی – NPT- خارج شد.


اين کشور در سال گذشته با اولين آزمايش اتمی، خود را به عنوان يک قدرت هسته ای در شرق دور معرفی کرد که اين اقدام با واکنش شديد جامعه جهانی و تحريم های گسترده شورای امنيت سازمان ملل متحد رو به رو شد.


پيونگ يانگ در زير فشار تحريم و در ادامه گفت و گوهای شش جانبه که با ميزبانی پکن دنبال می شود، در سيزدهم فوريه سال جاری ميلادی پذيرفت در ازای دريافت انرژی، تضمين های امنيتی و عادی سازی روابط با جهان خارج به همه برنامه های اتمی خود پايان دهد.


پذيرش خواسته های جامعه جهانی از سوی کره شمالی با استقبال دولت آمريکا مواجه شد تا جايی که واشينگتن به جای تغيير رژيم در کره شمالی به سياست اعطای تضمين های امنيتی به اين کشور روی آورده است.


همزمان با اين تحولات جرج بوش، رييس جمهوری ايالات متحده، در تازه ترين اظهار نظر خود اعلام کرد که کره شمالی می تواند الگويی برای ايران باشد.


برخی ناظران، تحريم های گسترده کره شمالی از سويی و فقر اين کشور از سوی ديگر را يکی از دلايل مهم عقب نشينی پيونگ يانگ از مواضع تندش می خوانند، موضوعی که به نظر می رسد درباره ايران، کاملا متفاوت باشد.


  • «در واقع صحبت هايی شده است که علاوه بر تحريم های اعلام شده در شورای امنيت سازمان ملل متحد، تحريم های ديگری به ايران تحميل شود، اما بيانيه ای که اعلام کند تحريم هايی خارج از شورای امنيت بر ايران تحميل خواهد شد يا خير منتشر نشده است.»
سخنگوی سفارت آمریکا در چین

ايران همزمان که روابط اقتصادی گسترده ای با جهان بيرون به ويژه چين و روسيه دارد، به منابع عظيم نفتی نيز دسترسی دارد.


يکی از سخنگويان سفارت آمريکا در پکن که نخواست نامش فاش شود، در اين باره به راديو فردا می گويد که سياستمداران واشينگتن اميدوراند با گسترش تحريم های ايران، مقام های تهران را به عقب نشينی وادار کنند.


وی می گويد: «در واقع صحبت هايی شده است که علاوه بر تحريم های اعلام شده در شورای امنيت سازمان ملل متحد، تحريم های ديگری به ايران تحميل شود، اما بيانيه ای که اعلام کند تحريم هايی خارج از شورای امنيت بر ايران تحميل خواهد شد يا خير منتشر نشده است.»


بر اساس اظهارات اين سخنگو، آمريکا مخالف مسابقه تسليحاتی در خاور ميانه و شرق دور است و واشينگتن می خواهد بحران هسته ای ايران از راه مسالمت آميز حل شود.


اين مقام ارشد آمريکا می گويد: «رييس جمهوری آمريکا گفت ما نمی خواهيم مسابقه تسليحاتی در خاور ميانه وجود داشته باشد؛ همانطور که نمی توانيم شاهد چنين مبارزه ای در خاور دور باشيم. در مورد ايران، هدف برخورد مسالمت آميز با اين مسئله است و ايران بايد بپذيرد که برای حفظ صلح بايد از جاه طلبی های هسته ای خود صرف نظر کند.»


سخنگوی سفارت آمريکا خاطر نشان می کند که بر اساس اظهارات رييس جمهوری ايالات متحده، واشينگتن در تلاش است به جای اقدام يک جانبه عليه ايران، مسئله هسته ای ايران را با همکاری جامعه جهانی و در شورای امنيت سازمان ملل متحد و از راه مسالمت آميز حل کند.


وی در پاسخ به اظهارات مقامات ارشد دولت آمريکا و برخی کشورهای غربی مبنی بر اينکه در رويارويی با بحران اتمی ايران همه گزينه ها از جمله حمله نظامی روی ميز است می گويد: «رييس جمهوری آمريکا که بلندترين مرجع سياسی اين کشور است مايل است مسئله اتمی ايران از طريق صلح آميز حل شود.»


اين مقام سفارت آمريکا در پکن در باره اظهارات وزير امور خارجه فرانسه در مورد ايران و اينکه آيا واشينگتن از سياست پاريس در مورد اعمال تحريم های شديدتر بر ايران حمايت می کند يا خير اظهار بی اطلاعی کرد و گفت که وی تا اين لحظه گزارشی که نشان دهد آمريکا تا چه اندازه از سياست فرانسه در قبال ايران حمايت می کند دريافت نکرده است.


XS
SM
MD
LG