لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

ایران به ۲۱ مشتری خود کمتر نفت می‌فروشد


بحران اقتصادی به‌شدت بر قیمت جهانی نفت اثر منفی داشته است.
بحران اقتصادی به‌شدت بر قیمت جهانی نفت اثر منفی داشته است.
نماینده ایران در اوپک روز یک‌شنبه گفت ایران همگام با تصمیم این سازمان به کاهش تولید نفت به ۲۱ مشتری آسیایی و اروپایی خود اطلاع داده است که از میزان فروش به آنها خواهد کاست.

محمدعلی خطیبی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک،‌ ضمن اشاره به این که ایران از میزان فروش نفت به ۲۱ شرکت آسیایی و اروپایی «متناسب با قراردادشان» خواهد کاست اعلام کرد ایران فروش نقدی نفت خام خود را نیز کاهش خواهد داد.

آقای خطیبی به رقم دقیق این کاهش و نام این شرکت‌های خارجی اشاره نکرده است.

ایران در هفته اول دی‌ماه اعلام کرد که از اول ژانویه، اواسط دی‌ماه، به پیروی از تصمیم اوپک به کاهش ۲/۲ میلیون بشکه در روز به میزان ۵۴۵ هزار بشکه در روز از تولید نفت خود خواهد کاست.

ایران در هفته اول دی‌ماه اعلام کرد که از اول ژانویه، اواسط دی‌ماه، به پیروی از تصمیم اوپک به کاهش ۲/۲ میلیون بشکه در روز به میزان ۵۴۵ هزار بشکه در روز از تولید نفت خود خواهد کاست
خبرگزاری رویترز دو هفته قبل نیز به نقل ازمنابعی که نام‌شان را ذکر نکرده بود خبر داد که ایران در ماه جاری از میزان فروش نفت به دست‌کم دو مشتری آسیایی (خاور دور) خود تا ۱۴ درصد می‌کاهد.

این نخستین بار در دست‌کم سه سال گذشته بود که جمهوری اسلامی، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک، خبر از کاهش فروش نفت به مشتریان آسیایی خود می‌داد.

برخی از اعضا و تحلیل‌گران سازمانکشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در گذشته نسبت به وفاداری ایران به پیمان‌های کاهش تولید ابراز شک و تردید کرده بودند.

به گفته این عده، ایران به جای این که مانند اغلب تولیدکنندگان نفت در خلیج فارس به شکل شفاف از میزان نفتفروخته‌شده به مشتریان درازمدت خود بکاهد، معمولا فقط از فروش نقدی نفتخام خود می‌کاهد.

نفت خام روز جمعه با قیمت حدود ۳۶ و نیم دلار در هر بشکه به فروش رسید که نسبت به روزهای گذشته سه درصد افزایش را نشان می‌دهد، اما همچنان از قیمت ماه ژوییه سال ۲۰۰۸، اواسط تابستان، ۱۱۰ دلار پایین‌تر است.

XS
SM
MD
LG