لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۷

اعتراض سازمان بازرسی کل کشور به «گزارش شفافیت بین‌الملل»


مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور
مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور
رئیس سازمان بازرسی کل جمهوری اسلامی روز دوشنبه از اعتراض این سازمان به گزارش اخیر سازمان شفافیت بین‌الملل خبر داده است که در آن ایران یکی از فاسدترین کشورهای دنیا ارزیابی شده است.

سازمان شفافیت بین‌الملل هفته گذشته در تازه‌ترین گزارش «شاخص فساد» خود اعلام کرد که ایران در سال جاری میلادی، ۲۰۰۹، از نظر شاخص فساد با ۲۷ پله سقوط در رتبه ۱۶۸ قرار گرفته است.

بر اساس گزارش این سازمان، سقوط ۲۷ پله‌ای ایران نسبت به سال گذشته، ۲۰۰۸، این کشور را به فاسدترین کشور جهان، سومالی در آفریقا، بسیار نزدیک‌تر کرده است، به طوری که این دو کشور اکنون تنها ۱۲ مرتبه با یکدیگر فاصله دارند.

مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور سابق دولت محمود احمدی‌نژاد و رئیس فعلی سازمان بازرسی کل کشور، در واکنش به این خبر به خبرگزاری مهر گفت: «این رتبه کاملاً ظالمانه، ناصحیح، جانبدارانه و کاملاً سیاسی است.»

به گفته آقای پورمحمدی، سازمان بازرسی کل کشور «در چند روز اخیر» در این باره به مسئولان سازمان شفافیت بین‌الملل اعتراض کرده و از آنها خواسته است که از این پس اطلاعات مورد نیاز خود را «از مراجع قانونی همچون سازمان بازرسی بگیرند».

رئیس سازمان بازرسی کل کشور توضیح نداد که چرا رتبه ایران در گزارش سازمان شفافیت بین‌الملل را «جانب‌دارانه و کاملا سیاسی» می‌داند، اما در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تاکید کرد که «اطلاعات داده شده از نظام اداری ایران به سازمان شفافیت با استناد به روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها بوده است».

این در حالی است که سازمان شفافیت بین‌الملل در وب‌سایت خود می‌گوید گزارش «شاخص فساد» را بر اساس ۱۳ تحقیق و نظرسنجی مستقل و مختلف تهیه می‌کند که نتایج آنها توسط چندین اقتصاددان، متخصص آمار، و دانشمندان علوم سیاسی و اجتماعی تجزیه و تحلیل می‌شود.

مصطفی پورمحمدی در عین حال افزود که «اشکال عمده» در این زمینه «تعلل برخی ادارات ایران در ارائه آمار دقیق از وضعیت خود» است.
به گفته آقای پورمحمدی، ادارات ایران «در ارائه آمار به سازمان بازرسی نیز با تعلل برخورد می‌کنند».

سازمان شفافیت بین‌الملل با شعار «ائتلاف جهانی علیه فساد» ابزار قانونى بازرسى، میزان امكان اجراى قانون، وجود رسانه‌هاى مستقل و جامعه مدنى فعال را از جمله لوازم مبارزه با فساد و رشوه‌خوارى در هر کشور می‌داند.

ایران در سال ۲۰۰۹ در کنار کشورهای بوروندی، هاییتی و ترکمنستان در رتبه ۱۶۸ شاخص فساد قرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG