لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۹

ایران به گروه ۵+۱: سیاست تقابل را کنار بگذارید


بخشی از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز
بخشی از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز
وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه به کشورهای عضو گروه ۵+۱ توصیه کرد در «سیاست تقابلی خود» با ایران تجدیدنظر کنند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه، با اشاره به این که «سیاست تشدید تحریم علیه ایران شکست‌خورده است» گفت که «طرف مقابل بهتر است به جای سیاست تقابلی به سیاست تعاملی روی آورد.»

به نظر می‌رسد این توصیه جمهوری اسلامی به گروه ۵+۱ واکنشی باشد به گفته صدراعظم آلمان که اواخر هفته گذشته تاکید کرد در صورت عدم پیشرفت در مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران کشورهای غربی تحریم علیه این کشور را تشدید خواهند کرد.

حسن قشقاوی روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران اعلام کرد که «همکاری ایران با آژانس [بین‌المللی انرژی اتمی] ادامه می‌یابد»، اما مشخص نکرد که مقصود جمهوری اسلامی از «سیاست تعاملی» دقیقا چیست.

گروه ۵+۱ متشکل از کشورهای آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه به همراه آلمان کوشیده‌اند در ازای ارائه مشوق‌های اقتصادی و سیاسی ایران را ترغیب کنند که از غنی‌سازی اورانیوم دست بردارد.

اما در عین حال باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، چندین بار گفته است که قرار نیست جامعه جهانی «تا ابد» برای ایران منتظر بماند، و به ایران تا پایان ماه سپتامبر، هفته اول مهرماه، فرصت داده است تا به پیشنهاد گروه ۵+۱ پاسخ دهد.

وزارت خارجه ایران همچون گذشته تاکید کرد که «هیچ چیز نمی‌تواند ایران را از حقوق قانونی خود بازدارد» و بار دیگر به محمد البرادعی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی، توصیه کرد که «از هر گونه رویکرد سیاسی پرهیز کند.»

در حالی که به زمان نشست اعضای گروه ۵+۱ درباره ایران در تاریخ دوم سپتامبر، ۱۱ شهریورماه، نزدیک می‌شویم، دیپلمات‌های غربی هفته گذشته اعلام کردند که ایران پس از یک سال به بازرسان آژانس اجازه بازدید از رآکتور آب سنگین اراک را داده و با نظارت بیشتر بر تاسیسات غنی‌سازی نطنز نیز موافقت کرده است.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون در سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است فعاليت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند. ايران با ناديده گرفتن اين درخواست برنامه غنی‌سازی خود را توسعه نیز داده است.

کشورهای غربی ايران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای خود در صدد دستيابی به تکنولوژی‌های لازم برای ساخت بمب اتمی است، اما ايران بارها اين اتهام را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG