لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

یک مدعی امامت در شهر قم اعدام شد


ایران از نظر اجرای حکم اعدام پس از چین در مقام دوم قرار دارد. (عکس: AFP)
ایران از نظر اجرای حکم اعدام پس از چین در مقام دوم قرار دارد. (عکس: AFP)

مصطفی برزگر گنجی، دادستان عمومی و انقلاب قم، از اعدام پنج نفر در این شهر از جمله یک مدعی امامت خبر داد.


به گفته او، دو نفر از اعدام‌شدگان به اتهام قاچاق مواد مخدر، دو نفر به اتهام تجاوز، و یک نفر به اتهام «ادعای امامت» مفسد فی‌الارض شناخته شده و بامداد پنج‌شنبه هفته گذشته در زندان مرکزی قم حلق‌آویز شدند.


روزنامه ايران، ارگان رسمی دولت جمهوری اسلامی، در شماره روز یک‌شنبه ضمن انتشار خبر اعدام این پنج متهم به نقل از دادستان قم گزارش داد که عليرضا پيغان که در آبان‌ماه سال ۱۳۸۵ از سوی ماموران اداره کل اطلاعات قم بازداشت شده بود يکی از اعدامیان پنج‌شنبه گذشته قم بوده است.


ارگان رسمی دولت، اتهام این اعدامی ۴۱ ساله را «خرافه‌پرستی» عنوان کرده و گزارش داده است که او مولف یک کتاب ۶۰۰ صفحه‌ای و متهم به گردآوری ۲۱ مرد و ۲۹ زن در حال ترويج خرافه‌پرستی در پایتخت مذهبی جمهوری اسلامی بود.


طبق این گزارش، علیرضا پیغان با شکايت دادستان قم به عنوان مدعی‌العموم از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب قم محاکمه و به اتهام «فساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شده بود.


قبل از این در ۲۳ آبان سال جاری مصطفی برزگر گنجی در نشستی خبری از درخواست عفو این متهم خبر داده بود.


آقای برزگر گنجی همچنین گفته بود: « ادعا ی نامبرده اين است که امام دوازدهم از دنيا رفته و قائم‌آل‌محمد من هستم و همچنين از ديگر اعتقادات نامبرده اين است که قبله به سمت مسجد جمکران که به گفته او محل دفن امام دوازدهم است تغيير کرده است‌.»


اعدام این مدعی امامت در قم در حالی انجام شده است که از ابتدای آذرماه دادستانی عمومی و انقلاب قم با همکاری نیروی انتظامی طرح ویژه برخورد با دعانويسان و رمالان و همچنين مدعیان ارتباط با امام ز مان را به اجرا در آورده است.


خبرگزاری فارس چندی قبل به نقل از دادستانی قم از بازداشت ۲۵ نفر به عنوان رمال و دعانویس در قم خبر داده بود.


در شهریور ماه سال ۱۳۸۶ نیز خبرگزاری مهر خبر داد که فردی به نام «محمد حسين ‌ زاده ابوجسی » مشهور به « درويش» به اتهام «ادعای امام زمان» در ملا عام در قم اعدام شده است.


مصطفی برزگر گنجی اعلام کرده که پنج نفر دیگر نیز هم ‌ اکنون در قم به عنوان «مدعیان امام زمان» تحت بازداشت به سر می ‌ برند.


به گفته هادی ترشيز ی، مدیر روابط عمومی دادستانی قم، فرد اعدام ‌ شده «با وجود این‌ که بی‌سواد بود و کمترین اطلاعات دینی نداشت با رهبری گروه‌های مختلفی به ایجاد انحراف در دین و تغییر در اجرای دستورات الهی نیز می‌پرداخته است. »


مصطفی برزگر گنجی اعلام کرده که پنج نفر دیگر نیز هم ‌ اکنون در قم به عنوان «مدعیان امام زمان» تحت بازداشت به سر می ‌ برند.


ب ه گزارش روزنامه دولتی ایران، از چهار نفر دیگری که بامداد پنج ‌ شنبه در قم اعدام شدند، محمدرضا ۳۷ ساله و حمید ۲۲ ساله به اتهام تجاوز به پسران نوجوان در پرونده ‌ های جداگانه دستگیر شده بودند.


متهمان چهارم و پنجمی که پنج ‌ شنبه گذشته در قم اعدام شدند نیز بنا بر اعلام دادستان قم به ترتیب حسين ۳۷ ساله و اسماعیل ۲۶ ساله به اتهام نگهداری و حمل موادمخدر از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب قم به اعدام محکوم شده بودند.


به رغم اعتراض نهادهای مدافع حقوق بشر و قطعنامه های متعدد سازمان ملل در خصوص توقف اجرای حکم اعدام، جمهوری اسلامی ایران پس از چین در رتبه دوم اجرای اعدام در دنیا قرار دارد.
XS
SM
MD
LG