لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۲

آمریکا: از سال ۲۰۰۶ از تاسیسات قم اطلاع داشتیم


لئون پانتا، مدیر سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا
لئون پانتا، مدیر سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا
لئون پانتا، مدیر سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، سیا، می‌گوید ایالات متحده از سه سال پیش، سال ۲۰۰۶، از وجود تاسیساتی مخفی در نزدیکی شهر قم اطلاع داشته است.

آقای پانتا در گفت‌وگو با هفته‌نامه تایم تایید کرد که به رغم تلاش‌های جمهوری اسلامی برای پنهان کردن تاسیسات دوم غنی‌سازی خود سازمان اطلاعات آمریکا از وجود آن اطلاع داشته و سازمان‌های اطلاعات کشورهای بریتانیا، فرانسه و اسرائیل در آماده کردن گزارش آن به آمریکا کمک کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در آغاز مهرماه، به نقل از منابعی که نامی از آنها نبرد، گزارش داد که ایران به‌تازگی وجود دومین تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم خود را به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسانده است.

در همان زمان روزنامه بریتانیایی گاردین از گمانه‌زنی «تحلیل‌گرانی» خبر داد که گفته بودند ایران «به این دلیل پرده از دومین تاسیسات خود برداشته است که می‌داند آمریکا فعالیت‌های آن را زیر نظر داشته است.»

در حالی که سران سه کشور بریتانیا و فرانسه و آمریکا در کنار یکدیگر ایران را به «زیر پا گذاشتن قوانین» و «فریب‌کاری» متهم کردند، محمود احمدی‌نژاد که در همان زمان در نیویورک به سر می‌برد به دلیل آن که «ایران ۱۸ ماه زودتر [قبل از تزریق گاز به مجموعه غنی‌سازی] آژانس را مطلع کرده» دولت خود را «مستحق تشویق» دانست.

مدیر سازمان سیا به هفته‌نامه تایم گفته است که خود در زمستان گذشته، زمان روی کار آمدن باراک اوباما، توسط کاخ سفید از وجود این تاسیسات دوم «مخفی» در نزدیکی قم باخبر شده است.

به گفته لئون پانتا، وجود تاسیسات قم زمانی در سال ۲۰۰۶ نظر سازمان‌های اطلاعاتی غربی را به خود جلب کرده که سازمان سیا باخبر شده است ایران یک توپخانه ضدهوایی را به منطقه‌ای کوهستانی انتقال داده است، «نشانه‌ای از ساخت بنایی مهم در آن محل.»

طبق گفته‌های آقای پانتا، زمانی که کاخ سفید از ماهیت اصلی تاسیسات قم مطمئن می‌شود، تصمیم می‌گیرد که در صورت عدم موافقت ایران با مذاکره با اعضای گروه ۵+۱، باراک اوباما وجود این تاسیسات را در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر افشا کند.

جمهوری اسلامی تنها چند روز پیش از سخنرانی آقای اوباما در سازمان ملل در نامه‌ای وجود این تاسیسات دوم را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد.

تهران در نشست ژنو با اعضای گروه ۵+۱ موافقت کرد که بازرسان آژانس به تأسیسات جدید غنی‌سازی ایران در نزدیکی قم دسترسی داشته باشند.

به دنبال آن محمد البرادعی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هفته گذشته در تهران در کنفرانسی خبری از توافق با ایران برای بازدید بازرسان آژانس از این تأسیسات در قم در ۲۵ اکتبر، سوم آبان‌ماه، خبر داد.
XS
SM
MD
LG