لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۷

اعتراض سفارت بریتانیا به «ادبیات» معاون اول احمدی‌نژاد


محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور،‌ مردم و مسئولان بریتانیا را «خرفت» خوانده است
محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور،‌ مردم و مسئولان بریتانیا را «خرفت» خوانده است
سه روز پس از انتقاد رئیس قوه قضاییه از «ادبیات» محمود احمدی‌نژاد، سفارت بریتانیا در تهران روز چهارشنبه در بیانیه‌ای به «ادبیات» معاون اول آقای احمدی‌نژاد درباره مردم بریتانیا شدیدا اعتراض کرد.

محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری اسلامی، روز دوشنبه در اظهاراتی بسیار بی‌ادبانه و «توهین‌آمیز» مردم بریتانیا و مسئولانش را «یک مشت خرفت» خواند.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای رحیمی که در سومین روز از اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور شرکت کرده بود به دولت بریتانیا به‌شدت تاخت و گفت: «نه آدم‌هایش آدم و نه مسئولانش مسئول هستند.»

معاون اول محمود احمدی‌نژاد همچنین دیوید کامرون، نخست وزیر تازه بریتانیا، را «احمق‌تر» از گوردون براون، نخست وزیر پیشین این کشور، خواند.

سفارت بریتانیا در تهران در واکنش به این اظهارات گفته‌های آقای رحیمی را «پوچ و نامعقول» خوانده و به او تذکر داده است که «این گونه اظهارات برای یک مقام عالی‌رتبه سیاسی نامناسب» است.

در بیانیه سفارت بریتانیا همچنین ‌آمده است:‌ «اظهاراتی مشابه درباره مردم ایران... می‌توانست واکنش خشمگینانه مردم ایران را در داخل و خارج برانگیزد که البته بی‌تردید حق با مردم ایران بود.»

واکنش بریتانیا به اظهارات این مقام نزدیک به محمود احمدی‌نژاد در حالی است که سه روز پیش رئیس قوه قضاییه از خود او انتقاد کرده و به او تذکر داده بود که از یک رئیس دولت توقع این است که «ادبیاتش متین و فاخر و با تعابیر جاافتاده» باشد.

اشاره رئیس قوه قضائیه به سخنان روز شنبه محمود احمدی‌نژاد به مناسبت روز خبرنگار بود. او در این سخنان از قوه قضائیه به دلیل محکومیت اولیه محمدجعفر بهداد، مدیر عامل پیشین خبرگزاری جمهوری اسلامی و از افراد نزدیک به خود، به‌شدت انتقاد کرده بود.

در حالی که به دنبال انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ عده زیادی از خبرنگاران و بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات به جرم توهین به محمود احمدی‌نژاد تحت فشار قرار گرفته و محاکمه شده‌اند، آقای احمدی‌نژاد خود همواره آزادانه در سخنانش به دیگران توهین کرده و از کلمات و عباراتی استفاده کرده است که پیش از او دست‌کم کم‌سابقه بود.

جدا از «خس و خاشاک» خواندن مردمی که به او در سال ۱۳۸۸ رای ندادند، آقای احمدی‌نژاد تنها در هفته گذشته در همایش ایرانیان خارج از کشور در سخنرانی خود ضرب‌المثل‌هایی کوچه‌بازاری چون «اون ممه‌رو لولو برد» و «آب‌رو جایی بریز که می‌سوزه، نه جای دیگه» به کار برد که در عرف دیپلماتیک و بین‌الملل بسیار نامعمول و غریب است.

اما مشاور آقای احمدی‌نژاد معتقد است که او با همین «ادبیات» از ملت ایران «یک‌تنه» دفاع کرده است.

علی‌اکبر جوانفکر روز سه‌شنبه در وبلاگ شخصی خود نوشت:‌ «آقای احمدی‌نژاد با همین ادبیات که مورد انتقاد آقای لاریجانی قرار گرفته یک‌تنه به دفاع از ملت ایران برخاسته‌اند.»

مشاور محمود احمدی‌نژاد همچنین ادعا کرده است که مردم ایران «بارها» از این «ادبیات رئیس جمهور عزیز» تعریف و تمجید کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG