لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۱

رایس: غنی‌ سازی برای ایران هزینه زیادی داشته است


رایس آخرین روزهای وزارت را سپری می‌کند. (عکس: AFP)
رایس آخرین روزهای وزارت را سپری می‌کند. (عکس: AFP)

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، در مصاحبه با روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز گفت آمریکا ایران را واداشته است برای غنی‌سازی اورانیوم «هزینه‌های بسیاری بپردازد».


خانم رایس در مصاحبه‌ای که در شماره روز دوشنبه این روزنامه به چاپ رسید، از جمله این «هزینه‌ها»، به انزوای هر چه بیشتر جمهوری اسلامی و «عدم توانایی آن در بهره‌گیری از نظام مالی بین‌المللی» اشاره کرد.


او همچنین از جمله هزینه‌های تحمیل‌شده بر ایران در ازای ادامه غنی‌سازی اورانیوم از رفتن شرکت‌های نفتی بزرگ غرب مانند شرکت توتال از ایران یاد کرد.



خانم رایس که آخرین روزهای تصدی وزارت امور خارجه ایالات متحده را سپری می‌کند گفت: «به گمان من این هزینه‌ها با پایین رفتن قیمت نفت بیشتر هم می‌شود. آن گاه احتمالاً اختلافات درون ایران در مورد این که آیا رییس جمهوری این کشور راه درستی را در برابر جامعه بین‌الملل در پیش گرفته باعث تغییر رفتارشان خواهد شد.»


کاندولیزا رایس در این مصاحبه نپذیرفت که سرنگونی صدام حسین و جایگزینی دولتی در بغداد که با ایران روابط بهتری دارد باعث شده است جمهوری اسلامی جایگاه مستحکم‌تری در منطقه پیدا کند.


او با اشاره به نبردهای سال جاری میان ارتش عراق و گروه‌های متحد با مقتدی الصدر، روحانی افراطی شیعه، گفت: «متحدان ایران در جنوب عراق شکست خورده‌اند.»



خانم رایس همچنین اشاره کرد که پس از جنگ روسیه و گرجستان در سال جاری، از این پس همکاری واشینگتن با مسکو بر اساس «منافع» آمریکا خواهد بود، نه آن طور که او امیدوار بود بر اساس «ارزش‌ها».


روسیه که در زمینه تعیین خط ‌مشی در برابر پرونده هسته‌ای ایران عامل مهمی است در ماه‌های اخیر هر گونه تلاش ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های بیشتر بر ایران را رد کرده است.


کاندولیزا رایس از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ در سمت مشاور امنیت ملی در دولت جرج بوش قرار داشت، و در دومین دوره ریاست جمهوری بوش به جای کالین پاول، وزارت امور خارجه آمریکا را در دست گرفت.
XS
SM
MD
LG