لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۷

«نیروگاه بوشهر را به موقع تحویل بدهید»


حداد عادل نيروگاه اتمی بوشهر را «نماد همکاری ايران و روسيه» توصيف کرد.
حداد عادل نيروگاه اتمی بوشهر را «نماد همکاری ايران و روسيه» توصيف کرد.
غلامعلی حداد عادل، رييس مجلس شورای اسلامی از روسيه خواست نيروگاه بوشهر را به موقع تکميل کند و تحويل دهد.

رييس مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران درباره بدهی ايران به پيمانکار روسی بابت هزينه ساخت نيروگاه بوشهر گفت که ايران به تعهدات مالی خود عمل کرده و روس ها خود با مشکلات مالی مواجه بوده اند.

وی با این حال، نيروگاه اتمی بوشهر را «نماد همکاری ايران و روسيه» توصيف کرد.

اعتراض های روسيه

رييس مجلس ايران در حالی خواستار «تحويل نيروگاه اتمی بوشهر» شده است که مقام های هسته ای روسيه، روز سه شنبه بيستم فوريه، اعلام کردند که ايران بدهی های خود را در رابطه با ساخت نيروگاه بوشهر پرداخت نکرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی روسيه يک روز پيش از کنفرانس خبری آقای حداد عادل گفت که ديرکرد ايران در پرداخت هزينه ساخت اين نيروگاه، باعث تاخير در راه اندازی نيروگاه هسته ای بوشهر خواهد شد.

اما پيش از رييس مجلس، محمد سعيدی معاون سازمان انرژی اتمی ايران گفته بود که ايران همه بدهی های خود را به موقع پرداخت کرده است.

با اين حال سرگئی نويکف سخنگوی سازمان انرژی اتمی روسيه گفت در ماه ژانويه، روسيه به جای ۲۵ ميليون دلار، تنها ۵ ميليون و صد هزار دلار دريافت کرده است.

دلار به جای يورو

به گفته مقام های روسيه، وضعيت به اين دليل که ايران تلاش می کند وجوه خود را به جای دلار، با يورو بپردازد، پيچيده تر نيز شده است.

آقای نويکف گفت با وجود دشواری های مالی موجود، روسيه «به تعهدات خود برای ساخت نيروگاه بوشهر از جمله ارسال سوخت» عمل خواهد کرد.

با اين حال او افزود اين مشکلات موجود می تواند در زمان آغاز کار نيروگاه بوشهر تاثير بگذارد.

کار ساخت و راه اندازی نيروگاه بوشهر تا کنون چند بار با مشکل رو به رو شده است.

نيروگاه جنجالی

روسيه در اوايل سال های ۱۹۹۰ ميلادی کار ساخت و تکميل نيروگاه بوشهر را به عهده گرفت. اين کار تا کنون چند بار به دلايل فنی به تاخير افتاده است.

از زمانی که ايران به علت بخش بحث انگيز برنامه هسته ای خود زير فشار قرار گرفته است، نيروگاه بوشهر نيز به يک مساله حساس سياسی تبديل شده است.

مسکو قرار است در ماه مارس ماه آينده ميلادی در حدود يک ماه و نيم ديگر، ارسال سوخت هسته ای را به بوشهر آغاز کند.
XS
SM
MD
LG