لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

هشدار آمریکا به روسیه در مورد فروش موشک اس ۳۰۰ به ایران


موشک دوربرد و ضدهوایی اس ۳۰۰ (عکس: AFP)
موشک دوربرد و ضدهوایی اس ۳۰۰ (عکس: AFP)

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که ایالات متحده از روسیه در مورد فروش موشک‌های پیشرفته اس ۳۰۰ به جمهوری اسلامی ایران توضیح خواسته است.


رابرت وود، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که این کشور بارها در گفت‌وگو با سطوح بالای دولت روسیه «بر مخالفت با فروش موشک اس ۳۰۰» تاکید کرده است.


آقای وود گفت: «همان طور که دولت آمریکا پیشتر هم اعلام کرده است، الان زمان معامله با دولت ایران نیست.»



اسماعيل کوثری، نايب رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی ، روز یک شنبه گفته بود که جمهوری اسلامی در زمينه خرید موشک‌های دوربرد و زمین به هوای اس ۳۰۰ « با روس‌ها به توافقات خوبی دست يافته که اکنون در حال اجرايی شدن است ».


خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یکی از مقامات ارشد اطلاعات ارتش آمریکا که نامش فاش نشده می‌گوید در حالی که مسکو در مورد فروش این نوع تسلیحات به ایران واکنش‌های متناقضی نشان داده،‌ ایالات متحده «معتقد است که این معامله در حال انجام است».


با این حال این مقام ناشناس اشاره کرده است که ایران هنوز هیچ سلاحی را تحویل نگرفته است.


آژانس دولتی صادرات اسلحه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که به ایران تسلیحات دفاعی، از جمله موشک‌های زمین به هوا، می‌فروشد، اما اشاره‌ای نکرد که آیا این تسلیحات موشک اس ۳۰۰ را هم شامل می‌شود.


ایالات متحده و اسراییل با فروش این نوع تسلیحات به ایران کاملا مخالف‌اند و می‌گویند گذاشتن این سیستم ضدهوایی پیشرفته در اختیار ایران توازن قدرت در خاورمیانه را بر هم می‌زند.


فروش تسلیحات دفاعی به ایران با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران منافاتی ندارد. بر اساس قطعنامه ها که به دلیل سر باز زدن ایران از توقف غنی‌سازی اورانیوم وضع شده، فروش هر گونه تجهیزات و مصالح که به ایران در ساخت تسلیحات هسته‌ای کمک کند ممنوع است.


رسانه ‌ های اسرا ی يل نیز روز دوشنبه در واکنش به گفته اسماعیل کوثری خبر دادند که «وعده ولاديمير مدوديف، ریيس جمهوری روسيه ، به اهود اولمرت، نخست وزير اسرا ی يل، مبنی بر خودداری از تحويل اين سيستم موشکی به ايران به قوت خود پابرجاست، و روسيه اين موشک ‌ های پيشرفته را به ايران نخواهد داد.»


ایالات متحده و اسراییل با فروش این نوع تسلیحات به ایران کاملا مخالف‌اند و می‌گویند گذاشتن این سیستم ضدهوایی پیشرفته در اختیار ایران توازن قدرت در خاورمیانه را بر هم می‌زند.
XS
SM
MD
LG