لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

اعتصاب غذای گزارشگران بدون مرز در همبستگی با رکسانا صابری


رکسانا صابری
رکسانا صابری
رضا معینی از سازمان گزارشگران بدون مرز در گفت‌وگویی با رادیو فردا اعلام کرد که اعضای این سازمان در حمایت از رکسانا صابری، روزنامه‌نگار ایرانی – آمریکایی، که در زندان اوین به سر می‌برد از روز سه‌شنبه دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

آقای معینی، مسئول بخش ایران این سازمان، همچنین افزود که «این اعتصاب غذا از ساعت هشت صبح امروز مقابل دفتر «ایران‌ار» در پاریس آغاز شده است.»

رضا معینی گفت که «ما از رکسانا صابری می‌خواهیم به اعتصاب غذای خود پایان دهد، ما به جای وی دست به اعتصاب غذا زده‌ایم.»

رکسانا صابری که از ۲۲ بهمن‌ماه سال گذشته در زندان به سر می‌برد و سه روز پیش سی و دومین سال زندگی خود را در زندان آغاز کرد به جرم جاسوسی برای ایالات متحده به هشت سال حبس محکوم شده است.

خانم صابری یک هفته است که در اعتراض به حکم دادگاه خود دست به اعتصاب غذا زده و به گفته پدرش، رضا صابری، که روز دوشنبه در زندان او را ملاقات کرده «مصمم است که همچنان به اعتراض خود ادامه دهد».

سازمان گزارشگران بدون مرز که مقرش در پاریس است در بیانیه‌ای که به مناسبت آغاز این اعتصاب غذا منتشر کرد با اظهار نگرانی فراوان نسبت به سلامتی خانم صابری اشاره می‌کند که «هفت روز اعتصاب غذا رکسانا را بسیار ضعیف کرده» است.

این بیانیه می‌افزاید: «بنابراین ما به طور سمبلیک و برای اعلام همبستگی با او اعتصاب غذا می‌کنیم تا او دیگر مجبور به ادامه اعتصاب نباشد.»


گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود از تمام روزنامه‌نگارانی که «آزادی و حقوق بشر در ایران» برای‌شان اهمیت دارد دعوت کرده که به این سازمان بپیوندند.

در این بیانیه آمده است: «لازم است رکسانا صابری بداند که تنها نیست و حالا می‌تواند استراحت کند. ما او را به حال خود رها نخواهیم کرد.»

بر اساس شاخص آزادی مطبوعات در سال ۲۰۰۸ که سازمان گزارشگران بدون مرز منتشر کرده است، در حال حاضر هفت روزنامه‌نگار و دو وبلاگ‌نویس در زندان‌های ایران به سر می‌برند.

مقامات ایران در ابتدا با تأیید بازداشت رکسانا صابری که در شش سال گذشته برای رسانه‌هایی چون ان‌پی‌آر و بی‌بی‌سی گزارش تهیه می‌کرد از ذکر اتهام این خبرنگار آزاد خودداری کرده و تنها به این نکته اشاره می‌کردند که او از سال ۸۵ بدون مجوز وزارت ارشاد در ایران فعالیت کرده است.

پرونده خانم صابری هم‌اکنون در انتظار برگزاری دادگاه تجدیدنظر به سر می‌برد و علاوه بر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور، محمود هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضائیه ایران، هم خواستار رسیدگی دقیق به این پرونده شده است.
XS
SM
MD
LG