لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۸

آزمایش دوباره سجیل ۲ در ایران، «مایه نگرانی» غرب


موشک سجیل ۲
موشک سجیل ۲
روز چهارشنبه ساعاتی پس از این که العالم، تلویزیون عربی جمهوری اسلامی ایران، از پرتاب آزمایشی و موفقیت‌آمیز موشک میان‌برد سجیل ۲ با برد دو هزار کیلومتر خبر داد، نخست وزیر بریتانیا این اقدام تهران را «مایه نگرانی جدی» و دلیلی بر «حرکت به سوی تحریم بیشتر» خواند و فرانسه آن را «سیگنالی بسیار بد» توصیف کرد.

برد موشک سجیل که دومرحله‌ای است و با سوخت جامد کار می‌کند از موشک شهاب ایران بیشتر است و به گفته مقامات جمهوری اسلامی می‌تواند به اهدافی در حدود دو هزار کیلومتری نیز برسد. به این ترتیب اسرائیل و پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در خلیج فارس در تیررس این موشک قرار دارند.

پیشتر محمود احمدی‌نژاد در اردیبهشت‌ماه گذشته نیز اعلام کرده بود که ایران موشک زمین به زمین سجیل ۲ را آزمایش کرده است. العالم گفته است که موشک جدید نسخه ارتقایافته موشک آزمایش‌شده در ماه اردیبهشت است.

گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، که برای شرکت در اجلاس آب و هوای کپنهاگ در پایتخت دانمارک به سر می‌برد، در واکنش به آزمایش موشک سجیل گفت: «این برای جامعه بین‌الملل مایه نگرانی جدی است و دلیلی بر این که باید به سوی تحریم حرکت کنیم.»

آقای براون همچنین اشاره کرد که در این باره با بان کی – مون، دبیرکل سازمان ملل، نیز گفت‌وگو کرده و او نیز از این اقدام تهران ابراز نگرانی کرده است.

ایران امروز در حالی دست به آزمایش موشک سجیل ۲ زده است که بر سر پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی در میان ایران از یک سو و آمریکا و متحدانش از سوی دیگر تنشی فزاینده حکم‌فرماست.

پیشتر نیز هنگامی که ایران در اوایل مهرماه گذشته دست به آزمایش موشک‌های شهاب ۳ و سجیل زد، کاخ سفید در واکنش به خبر آن این آزمایش‌ها را «تحریک‌آمیز» خواند و خواستار آن شد که تهران در مورد برنامه هسته‌ای خود از پنهان‌کاری دست بردارد.

ایالات متحده و متحدان اروپایی آن و همین طور اسرائیل تهران را متهم کرده‌اند که در پی تولید تسلیحات اتمی است، اما ایران بارها این اتهام را رد کرده و گفته است که فعالیت‌ اتمی‌اش فقط با هدف تامین برق کشور انجام می‌شود.
XS
SM
MD
LG