لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۲

روزنامه‌های پنج‌شنبه ۱ مهر ۱۳۸۹


اغلب روزنامه‌های ایران، از جمله روزنامه‌های خراسان، اطلاعات و مردم‌سالاری در نخستین روز مهرماه سال ۱۳۸۹ گزارش‌هایی از بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی منتشر کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه‌ها، در سال تحصیلی جدید ۱۳ ميليون دانش‌آموز در ۱۱۰ هزار مدرسه تحصيل می‌‌كنند كه این تعداد نسبت به سال گذشته حدود ۵۰۰ هزار نفر كاهش یافته است.

به گفته ابراهيم سحرخيز، از معاونان وزارت آموزش و پرورش، امسال پنج تا ۵.۵ ميليون دانش‌آموز در مقطع ابتدايی، سه تا ۳.۵ ميليون نفر در راهنمایی و چهار تا ۴.۵ ميليون نفر در مقطع متوسطه و دبیرستان مشغول به تحصيل می‌شوند.

روزنامه خراسان علاوه بر این خبر داده است که در سال تحصیلی جدید ۹۰۰ هزار معلم در مقاطع ابتدایی تا دبیرستان آموزش ۱۳ میلیون دانش آموز ایرانی را بر عهده دارند.

روزنامه مردم‌سالاری نیز همزمان با آغاز سال تحصیلی در گزارشی با تاکید بر این که «معلمان اعتراض دارند. اين حرف ديروز و امروز نيست» نوشته است که معلمان «حداقل چهار پنج سالی هست که اعتراض خود به موارد مختلف اعم از حقوق و مزايا، وضعيت کار و وضعيت استخدام را به گوش مجلس و دولت می‌رسانند»، اما همچنان «در انتظار تحقق وعده‌های دولت» هستند.

این روزنامه همچنین در صفحه نخست اول مهرماه عکسی از یک مدرسه با ساختمانی فرسوده واقع در مناطق محروم کشور را منتشر کرده و نوشته است که به‌رغم ادعای مقام‌های آموزش و پرورش درباره بازسازی مدارس فرسوده و نیز جمع‌آوری مدارس کپری، مدارس ناامن و خطرآفرین همچنان محل تحصیل ده‌ها هزار دانش‌آموز در مناطقی است که مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

خبرگزاری دولت خطاب به قوه قضائیه: «از انتشار نامه‌های زندانیان سیاسی جلوگیری کنید»

روزنامه جمهوری اسلامی گزارش داده است که خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا، روز چهارشنبه با انتشار يادداشتی از قوه قضائیه خواسته تا جلو انتشار نامه‌های زندانیان سیاسی را بگیرد.

به نوشته این روزنامه، در یادداشتی که خبرگزاری رسمی دولت احمدی‌نژاد، ایرنا، خطاب به دستگاه قضایی تحت عنوان «تساهل و تسامح قوه قضائيه قابل اغماض نيست» منتشر کرده بر جلوگیری و سانسور «انتشار نامه زندانيان سياسی خطاب به مسئولين نظام يا مسئولين بين‌المللی» تاکید شده و از این قوه خواسته شده تا «با اتخاذ تدابيری» جلو انتشار «نامه زندانيان سياسی خطاب به مسئولين نظام يا مسئولين بين‌المللی» و «خاطرات زندانیان سیاسی» را بگیرد.

آن گونه که روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است، خبرگزاری دولتی ایرنا همچنین زندانیان سیاسی را مورد اهانت قرار داده و از آنها به عنوان «مجرمان زندانی و بيماران سياسی» نام برده و ادعا کرده است که قوه قضائیه با جلوگیری از انتشار نامه‌های زندانیان سیاسی باید «از سوءاستفاده بيگانگان جلوگيری کند».

روزنامه آرمان نیز همزمان خبر داده است که آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، روحانی تندرو و حامی دولت، ضمن ابراز مخالفت خود با «آزادی عقیده، آزادی بیان و مطبوعات» گفته است که «آزادی بیان تابع خواست و سلیقه جامعه مردود است».

به نوشته این روزنامه، مصباح یزدی همچنین با این ادعا که «در فرهنگ اسلامی ویروس‌های فكری به مراتب خطرناک‌تر از آفات و بیماری‌های جسمانی تلقی می‌شوند» گفته است که «آیا ویروسی كه زندگی ۵۰ ساله انسان را به مخاطره می‌اندازد خطرناک‌تر است یا عقیده و اندیشه‌ای كه موجب تباه شدن زندگی هزاران میلیون سالی و ابدی انسان می‌گردد؟»

این روحانی تندرو همچنین گفته است که «ما معتقدیم كه همه ارزش‌های اجتماعی را نمی‌توان با نظرسنجی و مراجعه به خواست عمومی تعیین كرد، بلكه بسیاری از ارزش‌ها بر اساس مصالح واقعی انسان‌ها تعریف می‌شوند».

«احمدی‌نژاد: شرایط بازگشایی سفارت آمریکا آسان است»

روزنامه آرمان و شماری دیگر از روزنامه‌ها ضمن انتشار اظهارات احمدی‌نژاد درباره بازگشایی سفارتخانه آمریکا در تهران و بازگشایی متقابل سفارت ایران در آمریکا نوشته‌اند که رئیس دولت جمهوری اسلامی که در نیویورک به سر می‌برد گفته است که «امروز همگان چنین فکر می‌کنند که شرایط برای بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و آمریکا در واشینگتن و تهران بسیار دشوار شده است»، اما «احساس من این است که شرایط آسان است».

محمود احمدی‌نژاد البته گفته است که «آمریکا باید شرایط برابر را برای ایجاد رابطه بپذیرد و این موضوع پایه همه ارتباطات اجتماعی است، و در این صورت کلیت مساله حل خواهد شد و برخی موضوعات فرعی نیز وجود دارد که قابل بحث و گفت‌وگو است، اما ارتباطی به روابط دوجانبه ندارد و روابط و همکاری در شرایط برابر و احترام متقابل برقرار می‌شود».

ادامه بازنشستگی اجباری استادان دانشگاه‌ها؛ نوبت به محمد خوش‌چهره رسید

روزنامه دنیای اقتصاد خبر داده است که در ادامه موج بازنشستگی اجباری استادان دانشگاه‌های کشور این بار نوبت به محمد خوش‌چهره، استاد اقتصاد، رسیده است.

به نوشته این روزنامه، محمد خوش‌چهره، از استادان دانشگاه نزدیک به جناح حاکم، اما منتقد دولت، نیز طی روزهای اخیر حکم بازنشستگی خود را دریافت کرده است. این حکم از اول مهرماه به اجرا گذاشته می‌شود.

محمد خوش‌چهره در جریان انتخابات مجلس هفتم به عنوان یکی از چهره‌های ائتلاف نوظهور جناح اصول‌گرا به مجلس راه یافت و در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ طراح برنامه‌ها و شعارهای اقتصادی محمود احمدی‌نژاد و از متحدان او به شمار می‌رفت، اما پس از سال ۱۳۸۵ به جمع منتقدان احمدی‌نژاد و دولتش پیوست و انتقادات مداومی به سیاست‌های اقتصادی احمدی‌نژاد وارد کرد.

به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد، محمد خوش‌چهره از استادان شناخته شده درس «توسعه» در دانشگاه‌های مختلف است و بیش از ۱۰ سال سابقه تدریس در دوره دکترای مدیریت استراتژیک دارد و علاوه بر دانشگاه تهران سابقه تدریس در دانشگاه‌های بهشتی، امام حسین وابسته به سپاه پاسداران، الزهرا و حتی دانشگاه عالی دفاع ملی را نیز در کارنامه خود دارد.

این روزنامه از قول «یک منبع دانشگاهی نزدیک به این اقتصاددان» در تشریح اجباری و پیش از موعد بودن بازنشستگی محمد خوش‌چهره نوشته است که «حتی اگر سابقه حضور دکتر خوش‌چهره در جنگ و فعالیت وی در نظام تربیتی کشور در زمان شهید رجایی را با سابقه استخدامی‌اش در دانشگاه تهران جمع کنیم باز هم سابقه‌اش به ۳۰ سال نمی‌رسد».

به‌رغم اعتراض چهره‌های فرهنگی و سیاسی و نیز برخی از نمایندگان مجلس، وزارت علوم، بسیج دانشجویی و حامیان دولت اخراج، برکناری و بازنشستگی اجباری استادان و روسای دانشگاه‌ها را مقدمه تشکیل دانشگاه اسلامی یاد کرده و از آن دفاع می‌کنند.

اعتراض فرمانده سابق ستاد مشترک سپاه پاسداران به جناح حاکم

روزنامه مردم‌سالاری خبر داده است که سرتیپ پاسدار حسين علایی، رئيس ستاد مشترک سپاه پاسداران در سال‌های جنگ، با اعلام این که «دايره برای افراد اصيل انقلاب تنگ شده» نسبت به انحصارگرایی جناح حاکم اعتراض کرده است.

به گزارش این روزنامه، حسین علایی که در شمار فرماندهانی است که از آنها به عنوان «سرداران جنگ» یاد می‌شود گفته است که «متاسفانه ريشه بسياری از مشکلات کنونی کشور اين است که برخی افراد تنها خود را شايسته داشتن قدرت و مقام‌های بالا می‌دانند و تصور می‌کنند که آنها هستند که بايد باشند تا نظام حفظ شود».

رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران در سال‌های جنگ اگرچه به صراحت از احمدی‌نژاد و نزدیکانش نام نبرده، اما به صورت ضمنی به اظهارات اخیر احمدی‌نژاد درباره کوروش اشاره کرده و تاکید کرده است که «اين افراد دايره را برای بسياری از افراد اصيل تنگ کردند، به گونه‌ای که حتی می‌گويند نظرات آیت‌الله خمينی مربوط به دوران گذشته بوده و آنها را زير سوال می‌برند و و در عوض از کوروش تجليل می‌کنند».

اتهام عجیب علیه نیروهای ملی- مذهبی؛ «ایجاد آشوب از طریق جلسه حافظ‌خوانی و تفسیر قرآن»

روزنامه رسالت که از روزنامه‌های وابسته به جناح حاکم به شمار می‌آید در شماره پنج‌شنبه خود با وارد آوردن اتهامی عجیب ادعا کرده است که نیروهای ملی - مذهبی «با برگزاری جلسات حافظ‌خوانی» و «جلسات تفسیر قرآن» درصدد «ایجاد آشوب در دانشگاه‌ها هستند».

این روزنامه با ادعای «برنامه‌ريزی ملی – مذهبی‌ها برای ايجاد آشوب در دانشگاه‌های کشور» نوشته است که «جمعی از اساتيد بازنشسته دانشگاه تهران اقدام به برپایی جلسات حافظ‌خوانی و حافظ‌شناسی و تفسير قرآن کرده‌اند».

روزنامه وابسته به حزب موتلفه اسلامی همچنین مدعی شده است که در جلسات «حافظ‌خوانی» و «تفسیر قرآن» نیروهای ملی- مذهبی «مباحثی درباره چگونگی ايجاد آشوب و ناآرامی در دانشگاه‌های کشور به‌ويژه دانشگاه تهران همزمان با آغاز سال تحصيلی مطرح شده است».

دلایلی که روزنامه رسالت برای وارد کردن چنین اتهامی به نیروهای ملی - مذهبی ذکر کرده اما از اصل اتهام نیز عجیب‌تر به نظر می‌رسد، چرا که این روزنامه نوشته است که برخی از استادان حاضر در جلسات حافظ‌خوانی و تفسیر قرآن اعتراض‌شان را به «بازنشستگی اجباری استادان دانشگاه» و نادیده گرفتن «حقوق صنفی دانشجویان» ابراز کرده و از «اختلاف در تشکل‌های دانشجویی اصول‌گرایان استقبال کرده‌اند».
XS
SM
MD
LG