لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

حملات همزمان ایران و ترکیه به شورشیان کرد


گروه «پ ک ک» در ترکیه هواداران بسیاری دارد که هر سال و همزمان با نوروز در حمایت از آن تظاهرات می کنند.
گروه «پ ک ک» در ترکیه هواداران بسیاری دارد که هر سال و همزمان با نوروز در حمایت از آن تظاهرات می کنند.

همزمان با درگيری های اخير نيروهای نظامی ايرانی با شبه نظاميان کرد، روز پنج شنبه، ارتش ترکيه نيز در يک درگيری نظامی با شورشيان کرد در شرق اين کشور، سه تن از اين شورشيان را کشت.


به گزارش خبرگزاری رويترز، درگيری خونين ارتش ترکيه و شبه نظاميان کرد، بار ديگر به اين گمانه دامن زده است که ترکيه برای نابود ساختن پايگاه های اين شبه نظاميان در شمال عراق، ارتش خود را به اين منطقه بفرستد.


عمليات ارتش ترکيه عليه کردهای مسلح که برای استقلال مناطق کردنشين ترکيه با حکومت مرکزی می جنگند، همزمان با عملياتی مشابه در خاک ايران در روز چهارشنبه آغاز شد.


در ايران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دو روز بعد از اينکه به دليل کمين کردهای مسلح، هفت تن تلفات داد، در حمله به شبه نظاميان در روز چهارشنبه، ۱۰ تن از آنان را کشت.


در اطلاعيه ای که روز چهارشنبه توسط اين نيروی نظامی منتشر شد، تاکيد شده بود که عمليات عليه اين شبه نظاميان کماکان در کوهستان های منطقه ادامه دارد. اين درگيری ها در نقاط مرزی استان آذربايجان غربی رخ داده بود.


در همین حال، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی روز پنج شنبه در اطلاعیه ای هویت کشته شدگان درگیری با شورشیان در آذربایجان غربی را اعلام کرد.


بر اساس این اطلاعیه که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، آن را منتشر کرده است یکی از کشته شدگان، سردار علیرضا طالعی، فرمانده تیپ دو ابا عبدالله الحسین و دیگری، مسئول اطلاعات تیپ دو این نیروی نظامی بوده است.


پنج ایرانی دیگر که جان خود را در این درگیری ها از دست داده اند سرباز بوده اند.


در ايران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دو روز بعد از اينکه به دليل کمين کردهای مسلح، هفت تن تلفات داد، در حمله به شبه نظاميان در روز چهارشنبه، ۱۰ تن از آنان را کشت.

حملات ارتش ترکیه


در آن سوی مرز و در کشور ترکيه نيز چنانکه مقام های امنيتی اين کشور اعلام کرده اند، عمليات روز چهارشنبه ارتش ترکيه عليه شبه نظاميان گروه جدايی طلب «حزب کارگران کردستان - پ ک ک» انجام شده است.


به گزارش خبرگزاری رويترز، با گرم شدن هوا تعداد زيادی از شبه نظاميان «پ ک ک» که در کردستان عراق مستقر هستند، از مرز عبور کرده و به ترکيه آمده اند و همين موضوع موجب شده تا در دو ماه گذشته، دهها تن از اين شبه نظاميان در درگيری های جداگانه با ارتش ترکيه کشته شوند.


روز سه شنبه نيز نيروهای امنيتی ترکيه، ۱۰ تن از شبه نظاميان «پ ک ک» را در يک درگيری در جنوب شرقی اين کشور کشتند.


پيش از اين مقام های کرد عراقی، بارها به ترکيه برای ورود به خاک کردستان عراق هشدار داده اند و ترکيه نيز، عبور از مرز را همواره به عنوان تهديدی جدی عليه جدايی طلبان کرد وابسته به گروه «پ ک ک» مطرح کرده است.


در ايران نيز هر چند هنوز گزارش های رسمی درباره هويت شورشيان درگير در روزهای اخير منتشر نشده، اما در مناطق کردنشين ايران، به ويژه در کوهستان هايی که در سه روز اخير، درگيری هايی رخ داد، گروهی از شبه نظاميان کرد فعال هستند که از آنها با نام «پژاک» ياد می شود و برخی گزارش ها حاکی است که اين گروه، با کردهای جدايی طلب ترکيه (پ ک ک) ارتباط تشکيلاتی دارد.


حزب کارگران کردستان يا «پ ک ک»، يک گروه مسلح است که از سال ۱۹۸۴ ميلادی، مبارزه با دولت ترکيه را آغاز کرده و در اين مدت، بيش از ۳۰ هزار نفر، در درگيری های اين گروه و دولت ترکيه کشته شده اند.


اين گروه از سوی اتحاديه اروپا و ايالات متحده آمريکا به عنوان گروهی تروريستی شناخته شده است.


XS
SM
MD
LG