لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۷

قطعنامه سوم: استقبال جامعه جهانی، خشم تهران


شورای امنيت سازمان ملل روز دوشنبه، با رای مثبت ۱۴ عضو، قطعنامه تازه ای عليه ايران تصويب کرد که در آن تحريم های تازه ای برای تهران در نظر گرفته شده است.
شورای امنيت سازمان ملل روز دوشنبه، با رای مثبت ۱۴ عضو، قطعنامه تازه ای عليه ايران تصويب کرد که در آن تحريم های تازه ای برای تهران در نظر گرفته شده است.

تصويب سومين قطعنامه تحريم ايران در شورای امنيت سازمان ملل متحد، با استقبال آمريکا و متحدانش و خشم مقام های ايرانی رو به رو شد.


شورای امنيت سازمان ملل روز دوشنبه، با رای مثبت ۱۴ عضو، قطعنامه تازه ای عليه ايران تصويب کرد که در آن تحريم های تازه ای برای تهران در نظر گرفته شده است.


فهرست افراد و شرکت های مورد تحريم


در اين قطعنامه به ايران سه ماه فرصت داده شده که در همکاری با آژانس بين المللی انرژی هسته ای، غنی سازی اورانيوم را متوقف کند و در غير اين صورت، با تحريم های تازه ديگری رو به رو خواهد شد.


تحریم تازه ایران: حق با چه کسی است؟ برای فرستادن نظر خود کليک کنيد


قطعنامه ۱۸۰۳ شورای امنيت با پيشنهاد فرانسه، بريتانيا و آلمان به رای گذاشته شد و تنها کشور اندونزی به عنوان يکی از اعضای غيردائم شورای امنيت، به آن رای ممتنع داد.


چه کسی به خاطر این قطعنامه ضرر می کند؟ (مصاحبه با سعید محمودی، استاد حقوق بین الملل دانشگاه استکهلم را اینحا بخوانید.)


اما ليبی، آفريقای جنوبی و ويتنام که پيش از اين همراه با اندونزی با صدور قطعنامه مخالفت کرده بودند، به تحريم تازه ايران به دليل زيرپا گذاشتن دو قطعنامه پيشين شورای امنيت رای مثبت دادند.


دو قطعنامه تحريم ايران که پيش از اين تصويب شده بودند، با رای گيری مخفی در دسامبر سال ۲۰۰۶ و مارس سال ۲۰۰۷، رای مثبت هر ۱۵ عضو شورای امنيت را به همراه داشتند.


شما درباره دور تازه تحریم ها چه فکر می کنید؟


با اين حال نمايندگان کشورهای غربی در شورای امنيت، روز دوشنبه به خبرنگاران گفتند که سومين قطعنامه، «پيامی قدرتمند» برای ايران است.


ايران قطعنامه جديد را مانند قطعنامه های پيشين «بی اعتبار» خواند و سفير ايران در سازمان ملل، آن را خلاف قوانين بين المللی ارزيابی کرد.



محمد خزاعی، سفير ايران در سازمان ملل، پيش از آغاز رای گيری گفت: «اعتبار شورای امنيت با بدل شدن به ابزار پيشبرد سياست خارجی تنها چند کشور، تنزل يافته است.»


  • «اعتبار شورای امنيت با بدل شدن به ابزار پيشبرد سياست خارجی تنها چند کشور، تنزل يافته است.»
محمد خزاعی

وی همچنين گزارش سازمان های اطلاعاتی آمريکا را مبنی بر اينکه ايران يک برنامه ساخت سلاح هسته ای در دست اجرا داشته، «بی اساس» خواند و افزود که برنامه هسته ای ايران، «کاملا صلح آميز بوده، صلح آميز است و صلح آميز باقی خواهد ماند.»


اين در حالی بود که ساعاتی پيش از رای گيری، محمد البرادعی، دبيرکل آژانس بين المللی انرژی هسته ای در سخنرانی افتتاحيه شورای حکام اين آژانس در وين از تهران خواسته بود که سريعا به ابهامات موجود در باره برنامه هسته ای خود پاسخ دهد.


بعد از رای گيری و تصويب قطعنامه، گروه ۱+۵، از ايران خواست که به مذاکرات با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا ادامه دهد.


جان ساورز، سفير بريتانيا در سازمان ملل به نمايندگی از کشورهای آمريکا، چين، روسيه، آلمان فرانسه و بريتانيا گفت: «ما از خاوير سولانا خواسته ايم که با دکتر سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران ديدار کند.»


اعضای اين گروه همچنين تاييد کردند که در مذاکرات با تهران، تصمين کرده اند تا پيشنهاد کمک های اقتصادی و بازرگانی را که در سال ۲۰۰۶ ميلادی به ايران ارائه شده بود، گسترش دهند. اين کمک ها در ازای توقف برنامه غنی سازی اورانيوم در اختيار ايران قرار خواهند گرفت.


حمايت جهانی از قطعنامه


در پاريس وزير امور خارجه فرانسه، تحريم های تازه و قطعنامه تازه را «پايانی» بر مسئله هسته ای ايران ندانست و از تهران خواست که هر چه سريع تر غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان نيز از اين قطعنامه به عنوان «نشانه ای از راه حل جامعه جهانی» برای بحران هسته ای ايران استقبال کرد.


اين موضع از سوی اسرائيل نيز تکرار شد و آری مکل، سخنگوی وزارت امور خارجه اين کشور گفت: «رهبران ايران موجوديت اسرائيل را تهديد می کنند. جامعه بين المللی نشان داد که به حرف ايران مبنی بر اينکه برنامه هسته ای خود را برای اهداف صلح آميز دنبال می کند، اعتمادی ندارد.»



  • «اين تحريم ها مردم ايران را هدف نگرفته اند و بر روی فعاليت های هسته ای معمولی ايران و فعاليت های مالی ميان ايران و ديگر کشورها تاثيری نخواهند داشت.»
سفیر چین در سازمان ملل

تام کيسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا نيز تاکيد کرد که دولت اين کشور از صدور قطعنامه تازه عليه ايران استقبال می کند؛ چرا که به گفته وی، شورای امنيت به وسيله اين رای که صادر شد نشان داد که کماکان برنامه هسته ای ايران را به عنوان يک تهديد می شناسد.


قين گنگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چين با صدور بيانيه ای گفت که هدف افزايش تحريم ايران، «تنبيه جمهوری اسلامی» نيست.


در اين بيانيه آمده است:«علت صدور قطعنامه فشار بر ايران برای از سرگيری مذاکرات و فعال کردن دور تازه ای از فعاليت های ديپلماتيک است.»


نماينده اين کشور در سازمان ملل نيز ضمن اتخاذ موضعی مشابه گفت: «اين تحريم ها مردم ايران را هدف نگرفته اند و بر روی فعاليت های هسته ای معمولی ايران و فعاليت های مالی ميان ايران و ديگر کشورها تاثيری نخواهند داشت.»


ماکسيم برنير، وزير امور خارجه کانادا نيز ضمن ستايش صدور قطعنامه عليه ايران با صدور بيانيه ای گفت: «کانادا کاملا از صدور قطعنامه شورای امنيت حمايت می کند؛ قطعنامه ای که نتيجه شکست ايران در برآورده ساختن خواست جامعه بين المللی است.»


ژاپن که روابط اقتصادی تنگاتنگی با ايران دارد، همزمان با استقبال از صدور قطعنامه، برنامه هسته ای ايران را «مرتبط با برنامه هسته ای کره شمالی» دانست و از تهران خواست که برای ثبات خاورميانه که «برای ثبات بازار انرژی جهان ضروری است»، از راه مذاکره به مناقشه با جهان پايان دهد.


XS
SM
MD
LG