لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۷

آمریکا: برای دیدار «اساسی» با ایرانی‌ها برنامه‌ای نداریم


هیلاری کلینتون در مونته‌ری مکزیک
هیلاری کلینتون در مونته‌ری مکزیک
وزارت خارجه آمریکا پنج‌شنبه شب اعلام کرد هیلاری کلینتون برای دیدار «اساسی» با مقامات ایرانی در کنفرانس افغانستان که هفته‌آینده برگزار می‌شود برنامه‌ای ندارد.

گوردون داگویید، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به این که آیا خانم کلینتون برنامه‌ای برای دیدار با مقامات ایرانی در حاشیه کنفرانس افغانستان دارد یا خیر گفت: «هدف این کنفرانس رسیدن به اجماعی منطقه‌ای در مورد افغانستان است. این کنفرانس در مورد روابط ایران و آمریکا نیست.»

آقای داگویید در عین حال از شرکت ایران در این کنفرانس که روز سه‌شنبه آینده، ۱۱ فروردین‌ماه، در لاهه هلند برگزار می‌شود استقبال کرد و ابراز امیدواری کرد که ایران «بتواند به ثبات افغانستان کمک کند».

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، که در حال حاضر در مکزیک، همسایه جنوبی آمریکا، به سر می‌برد نیز در این زمینه به خبرنگاران گفت نمی‌خواهد در مورد نتایج این کنفرانس پیش‌داوری کند، اما ابراز امیدواری کرد که نقش ایران در منطقه «سازنده» باشد.

خانم کلینتون در عین اشاره به این که با توجه به سابقه روابط ایران و آمریکا شاید در کوتاه‌مدت موانع بزرگی بین این دو کشور باشد، اما «ما قصد داریم به تلاش برای برقراری رابطه ادامه دهیم».

گوردون داگویید نیز گفت هیلاری کلینتون برای گفت‌وگوهای دوجانبه آمادگی ندارد، اما «ایرانی‌ها حرف می‌زنند و ما می‌شنویم، و سپس آنها نظرات ما را درباره افغانستان خواهند شنید».

هیلاری کلینتون در راستای رویکرد تازه واشینگتن در قبال تهران از ابتدا اعلام کرده بود که از ایران برای حضور در کنفرانس افغانستان دعوت خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران نیز روز پنج‌شنبه گذشته گزارش‌های مربوط به حضور در این کنفرانس بین‌المللی را تأیید کرد، اما سخنگوی وزارت خارجه ایران در عین حال گفت که هنوز در این مورد که ایران در چه سطحی در این کنفرانس شرکت کند تصمیمی اتخاذ نشده است.

در جریان کنفرانس لاهه، ریچارد هالبروک، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان و پاکستان، که در کنار هیلاری کلینتون حضور خواهد داشت، جزئیات بررسی دولت اوباما از وضعیت افغانستان را اعلام می‌کند.
XS
SM
MD
LG