لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۶

کاخ سفید: همکاری نکردن ایران با آژانس تاسف بار است


شهناز غلامی روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان در آذربایجان.
شهناز غلامی روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان در آذربایجان.

سخنگوی کاخ سفید چهارشنبه شب در واکنش به گزارش جدید آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران، ناکامی تهران در همکاری با آژانس را «تاسف بار» خواند.


گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفید، گفت: «ناکامی دولت ایران در همراهی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان ملل تاسف ‌بار و نا امیدکننده است.»


آقای جاندرو اشاره کرد که ایران به همین ترتیب پیشنهاد ایالات متحده برای گفت ‌و گو در سطح بالا را رد کرده است.


آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در گزارش جدیدی اعلام کرد که جمهوری اسلامی همچنان از تعلیق غنی ‌سازی اورانیوم سر باز می ‌زند و با بازرسان این سازمان همکاری نمی‌ کند.


در گزارش محمد البرادعی، مدیر کل آژانس اشاره شده که ایران «بر خلاف تصمیمات شورای امنیتسازمان ملل»، غنی‌ سازی اورانیوم را ادامه داده و «به نصب و راه‌ اندازینسل جدیدی از سانتریفوژها نیز اقدام کرده است.»


گوردون جاندرو در بخش دیگری از سخنان خود همچنین اشاره کرد که همراهی ایران با آژانس می ‌تواند پاداش هایی شامل مشوق ‌های اقتصادی و دیپلماتیک را به همراه داشته باشد. او از جمله این مشوق‌ها به پیشنهاد گفت‌ و گو میان کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، با همتای ایرانی ‌اش اشاره کرد.


آقای جاندرو گفت: «اگر ایران فعالیت غنی‌سازی خود را متوقف کند، در به روی ایران باز است، اما به نظر نمی‌ رسد که آنها بخواهند از این در عبور کنند.»


واشینگتن گفته است که در صورت تعلیق غنی سازی اورانیوم توسط تهران، وزیر امور خارجه آمریکا حاضر است در هر نقطه و هر زمان با همتای ایرانی خود دیدار و گفت و گو کند.


جمهوری اسلامی ایران غنی سازی اورانیوم را که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد خط قرمز خود دانسته و گفته است که از آن دست نخواهد کشید.


شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون با صدور پنج قطعنامه، شامل سه قطعنامه تحريمی، از تهران خواسته است فعالیت های هسته ای خود را به حال تعليق در آورد.


تهران هدف از غنی‌ سازی را تامين سوخت نيروگاه بوشهر و نيروگاه‌ هايی عنوان کرده است که ساخت آنها را در برنامه خود دارد. اما کشورهای غربی نگرانند که ایران در صدد توليد سلاح اتمی باشد.


XS
SM
MD
LG