لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۰

کاظمی قمی، نماینده ایران در مذاکره با آمریکا خواهد بود


کاظمی قمی (راست) و برایان کوکر (چپ)، سفرای ایران و آمریکا در عراق
کاظمی قمی (راست) و برایان کوکر (چپ)، سفرای ایران و آمریکا در عراق

حسين کاظمی قمی، سفير ايران در بغداد به عنوان رييس هيات مذاکره کننده ايران در گفت و گوهای پيش رو با برایان کراکر، سفیر آمریکا در بغداد معرفی شد.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران ضمن اعلام اين خبر بار ديگر تاکيد کرد که مذاکرات ايران و آمريکا، روز دوشنبه، هفتم خرداد ماه در بغداد آغاز خواهد شد.


اين دور مذاکرات، نخستين مذاکرات رسمی دو کشور از زمان قطع روابط ديپلماتيک در سال ۱۳۵۹ خورشيدی است و به موضوع «بحران عراق» اختصاص خواهد داشت.


پيش از اين آمريکا اعلام کرده بود که مايل مذاکرات پيش رو در بغداد، در سطح سفرای دو کشور باشد و درخواست رسمی برپايی اين مذاکرات، به واسطه مقام های عراقی به ايران، ارائه شده بود.


«مذاکره با آمريکا» همواره از موضوعات بسيار حساس برای سياستمدارن جمهوری اسلامی ايران بوده و مخالفت و موافقت ها با اين اقدام ديپلماتيک، در ميان اين سياستمدارن همواره چند دستگی به وجود آورده است.


در آستانه برپايی مذاکرات بغداد نيز، روز جمعه، احمد خاتمی، از روحانيون تندروی ايران، در يک سخنرانی در مراسم نماز جمعه، شديدا به کسانی که خوهان مذاکره با آمريکا هستند، حمله کرد.


به گزارش ايرنا، آقای خاتمی در اين سخنرانی، «مذاکره نکردن با آمريکا» را يکی از «آرمان های» آيت الله خمينی، رهبر انقلاب سال ۵۷ ايران توصيف کرد و گفت: « کسی که در شرايط کنونی دم از مذاکره با آمريکا بزند، از آرمانهای بلند امام عدول کرده است.»


وی همچنين کشور آمريکا را «گرگ درنده» خواند که اهل مذاکره نيست و افزود: «از آنها که طرفدار مذاکره با آمريکا هستند، سئوال ميکنم در طول ‪ ۲۷‬سال آيا شيطنتهای آمريکا کم شده است؟»


آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران نيز روز ۲۶ ارديبهشت گفته بود که ايران «سياست عدم مذاکره با آمريکا» را تغيير نمی دهد، با اين حال با قبول موضوع مذاکرات پيش رو، اين گفت و گوهای رسمی را «يادآوری وظايف آمريکا در عراق» توصيف کرده بود.


با بخشی از اظهارات آقای خامنه ای که حاکی از پذيرش مذاکره بود، از سوی بسياری از تحليل گران، «حمايت وی از مذاکره» توصيف شد. پيش از اين بارها، رهبر جمهوری اسلامی ايران، به عنوان يکی از مخالفان اصلی مذاکره ايران و آمريکا معرفی شده است و وی بارها در سخنرانی های گوناگون، با حاميان تماس ديپلماتيک دو کشور، حمله کرده است.


با اين حال، مذاکراتی که روز دوشنبه آغاز خواهد شد، از سوی برخی مقام های عالی رتبه آمريکايی، و همچنين تحليل گران، اتفاقی بسيار مهم خوانده شده است.


جان نگروپونته، معاون وزارت امور خارجه آمريکا روز چهارشنبه، ۱۶ ماه مه، با آنکه برنامه مذاکره و گفت و گوی آتی ميان ايران و آمريکا را «پيشرفت غير منتظره ای» ندانست، اما اين مذاکرات را «تحول مهمی» برای دو کشوری که به «شدت درگير عراق» هستند، توصيف کرد.


معاون وزارت امور خارجه آمريکا گفته است: «(مذاکره ميان ايران و آمريکا)، در چارچوب تلاش برای درگير کردن کشورهای همسايه عراق برای يافتن راه های با ثبات سازی اين کشور، تحول مهمی است.»


XS
SM
MD
LG