لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۱

اوباما: حالا نوبت ایران است


باراک اوباما در راه اتاق شرقی کاخ سفید برای اولین نشست خبری رسمی خود در مقام رئیس جمهور
باراک اوباما در راه اتاق شرقی کاخ سفید برای اولین نشست خبری رسمی خود در مقام رئیس جمهور
باراک اوباما دوشنبه شب در نشستی خبری با اشاره به این که دولتش به دنبال موقعیتی برای گفت‌وگوی مستقیم با ایران است گفت «حالا نوبت ایران است که نشان دهد می‌خواهد متفاوت رفتار کند».

آقای اوباما در اولین نشست خبری رسمی خود به عنوان رئیس جمهور آمریکا گفت گروه امنیت ملی او در حال مرور و بررسی سیاست‌های موجود در قبال ایران و به دنبال حوزه‌هایی است که «می‌توانیم در آنها گفت‌وگوی سازنده داشته باشیم».

رئیس جمهور ایالات متحده ضمن تکرار قول خود به بازاندیشی در سه دهه خصومت با ایران ابراز امیدواری کرد که دو کشور «در ماه‌های آینده» سر میز مذاکره بنشینند، اما در عین حال گفت که پشت سر گذاشتن «سال‌ها بی‌اعتمادی» دشوار خواهد بود.

«ایران باید تصدیق کند که در حالی که به عنوان عضوی از جامعه بین‌الملل حقوقی دارد، این حقوق با مسئولیت‌هایی هم همراه است.»
باراک اوباما
آقای اوباما گفت: «ایران باید تصدیق کند که در حالی که به عنوان عضوی از جامعه بین‌الملل حقوقی دارد، این حقوق با مسئولیت‌هایی هم همراه است.»

باراک اوباما از جمله مسائل آمریکا با ایران به حمایت مالی این کشور از حزب‌الله در لبنان و حماس در نوار غزه اشاره کرد و برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی برای ثبات خاورمیانه خواند که «می‌تواند باعث آغاز مسابقه تسلیحاتی جدیدی باشد».

جمهوری اسلامی انکار می‌کند که برنامه تسلیحاتی مخفی دارد و می‌گوید که هدف از برنامه هسته‌ای آن تولید برق است.

بررسی جنگ در افغانستان

باراک اوباما در حوزه افغانستان اشاره کرد که در حال مرور استراتژی جنگی است که تاکنون نتوانسته است تروریست‌ها را ریشه‌کن کند.

او گفت: «نمی‌گذارم القاعده یا بن لادن از مجازات فرار کنند و برای حمله به خاک آمریکا نقشه بریزند.»

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به صلح و ثبات نسبی در عراق گفت: «این را هنوز در افغانستان نمی‌توان دید. در عمل دولت ملی افغانستان از اتفاقات پیرامونش جدا به نظر می‌رسد.»

این انتقاد آقای اوباما با موضع رئیس جمهور پیشین آمریکا در تضاد قرار می‌گیرد. جرج بوش از هیچ موقعیتی برای ستودن شجاعت و قدرت رهبری حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، فروگذار نمی‌کرد.
XS
SM
MD
LG