لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

انتشار گزارشی درباره همکاری امنیتی ایران و آمریکا


ایران و آمریکا در 25 سال گذشته، رابطه دیپلماتیک با هم نداشته اند.
ایران و آمریکا در 25 سال گذشته، رابطه دیپلماتیک با هم نداشته اند.

به نوشته جيسون برک در هفته نامه بريتانيايی آبزرور، ديپلمات های بريتانيايی در حال بررسی گزارش های محرمانه ای هستند که بر اساس آن ها کسانی در جمهوری اسلامی ایران با سرويس های امنيتی آمريکا برای يافتنن يکی از سران ارشد القاعده در عراق همکاری کرده اند.


عبدالهادی العراقی کرد تبار، يکی از سران ارشد القاعده است که اخيرا فاش شده در پايان سال گذشته ميلادی در مرز ايران و عراق دستگير شده است.


گفته می شود عبدالهادی العراقی، از افسران سابق ارتش عراق و رابط ميان شبکه القاعده در پاکستان و عراق بوده است.


به گفته منبعی در ارتش آمريکا که نامش فاش نشده، اين عضو القاعده، در ايران با برخی ديگر از اعضای القاعده ديدار کرده بود و از آن ها خواسته بود تا بر فعاليت های خود در عراق بيافزايند و در ايران نيز مشکلاتی بيآفرينند.


به نوشته آبزرور، در سيستم پيچيده امنيتی ايران، که در آن گروه های ذينفع مختلفی وجود دارند، برخی با سرويس های مخفی غربی همکاری کرده اند و اطلاعاتی که آن ها در اختيار سرويس های مخفی غربی گذاشته اند نهايتا به دستگيری عبدالهادی العراقی انجاميده است.


به گفته يک ديپلمات فرانسوی که نام وی نيز فاش نشده است، هراس مشترکی از برخی گروه های تروريستی ميان ايرانيان و سرويس های غرب وجود دارد.


چند هفته پس از چاپ عکس او توسط پنتاگون و تعيين جايزه نيم مليون دلاری برای کمک به يافتنش، عبدالهادی العراقی دستگير شد.

به گفته اين ديپلمات از جمله اين نگرانی های، امکان رابطه ميان گروه های کرد جدايی طلب در شمال غرب ايران و شبکه القاعده است.


يک مقام ارشد اميتی آمريکايی به آبزرور گفته است که برخی همکاری های سودمند ميان آن ها و ايران صورت گرفته است. آبزرور نوشته است، که يکی از فرزندان اسامه بن لادن در ايران در بازداشت به سر می برد.


هيچ کس انتقال عبدالهادی العراقی از مرز ايران و احتمال اين همکاری را به شکل رسمی تاييد نکرده است.


عبدالهادی العراقی، چهل و پنج سال سن دارد و در شهر موصل به دنيا آمده است. گفته می شود، عبدالهادی در ارتش عراق در زمان جنگ ايران و عراق حضور داشته است.


وی از سال ۲۰۰۲ و پس از يک حمله بزرگ عليه ارتش آمريکا و نيروهای افغان در افغانستان در سرويس های مخفی غرب به چهره ای شناخته شده تبديل شد.


بر اساس مدارک سرويس های مخفی بريتانيايی و آمريکايی، عبدالهادی العراقی در برخی از مشهور ترين حمله های تروريسی در عراق دست داشته است.


چند هفته پس از چاپ عکس او توسط پنتاگون و تعيين جايزه نيم مليون دلاری برای کمک به يافتنش، عبدالهادی العراقی دستگير شد.


XS
SM
MD
LG